KONTAKT:
Centrum Szkoleniowo Konferencyjne KRAJOWEGO ZWIĄZKU REWIZYJNEGO SPÓŁDZIELNI "SAMOPOMOC CHŁOPSKA"
04-867 Warszawa, ul. Odrębna 4

Centrala:
Tel: (22) 872-00-31/32
Tel: (22) 612-77-90

Koordynator projektu „Polacy gustują w wieprzowinie”
Monika Beata Ostrowska - Specjalista ds. promocji

e-mail: monika.ostrowska@centrumsk.pl
Kom. 694-076-084


Strona www.kzrs.pl prowadzona jest z dofinansowaniem
Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego

Projekt „Polacy gustują w wieprzowinie” został dofinansowany
z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego ARR
w ramach zadania realizowanego przez
Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”
przy współpracy spółdzielni z pionu „Samopomoc Chłopska”


Zadanie będzie realizowane w okresie od 10 czerwca 2015 r. do dnia 31 marca 2016 r., w dwóch etapach:

  1. I etap w terminie od 10 czerwca do 30 września 2015 r.
  2. II etap w terminie od 1 października do 31 marca 2016 r.


Polacy gustują w wieprzowinie 


W dniu 31 marca 2016 roku, Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zakończył realizację projektu „Polacy gustują w wieprzowinie.”

Celem projektu było dofinansowanie uczestnictwa Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” posiadających masarnie, ubojnie bądź prowadzących sprzedaż wyrobów mięsnych podczas pokazów i targów, promując spożycie wyrobów z wieprzowiny.

Podczas 10 miesięcy trwania projektu z dofinansowania skorzystało łącznie pięć Spółdzielni, podczas 18 imprez, w tym:

  • Na plan 10 imprez lokalnych odbyło się 10,
  • Na plan 8 imprez krajowych odbyło się 7,
  • Na plan 2 imprez zagranicznych odbyła się 1 tj. Międzynarodowe Targi Gospodarki Żywnościowej, Rolnictwa i Ogrodnictwa Grüne Woche 2016 w Berlinie (Niemcy), które należą do największych i najbardziej prestiżowych imprez w Europie, skupiających setki wystawców z różnych kontynentów. W tym roku na targach zaprezentowało się ponad 1600 wystawców z 65 krajów w 26 halach wystawowych.


W tegorocznej imprezie polskie wystąpienie obejmowało ponad 100 firm z 6 regionów Polski, wśród których uczestniczył Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, promując na stoisku Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi tradycyjne wyroby z mięsa wieprzowego produkowane przez Gminną Spółdzielnię „SCh” w Szadku (woj. łódzkie).

Wymiernym efektem realizowanego zadania „Polacy gustują w wieprzowinie” były uczestnictwa Gminnych Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” z Baranowa, Szadka, Kurzętnika, Wisznic i WSH „Fali” w imprezach lokalnych i krajowych podczas których odbywała się prezentacja i degustacja wyrobów z mięsa wieprzowego. Spółdzielnie uczestniczą w coraz to nowych targach, wystawach bądź imprezach wystawienniczych takich jak: Wystawa Rolno-Przemysłowa w Zduńskiej Woli i Wystawa Kwiatów i Warzyw w Skierniewicach oraz I-szym Targu Prawdziwym organizowanym w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie. Spółdzielnie uczestniczące w wystawach i targach, wzbogacały różnorodność polskiej oferty w zakresie wyrobów mięsnych, zaświadczały o zachowaniu tradycji w produkcji takich wyrobów oraz o bogactwie smaków polskiej produkcji masarskiej. Opisane zachowania przyczyniają się do poprawy wizerunku polskiej oferty w zakresie mięsa i jego przetworów, a wśród spółdzielni budują poczucie społecznej i gospodarczej przydatności.

Ogółem w trakcie realizacji tego projektu Spółdzielnie skorzystały z dofinansowania z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego na łączna kwotę 39.700,86 zł /brutto/.

Ponadto w październiku ubiegłego roku Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zorganizował wyjazd seminaryjny w celu zapoznania się z ofertą prezentowaną podczas Międzynarodowych Targów Spożywczych ANUGA w Kolonii (Niemcy), który również dofinansowany był przez Agencję Rynku Rolnego z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Z wyjazdu skorzystała blisko 40 osobowa grupa składająca się z przedstawicieli Spółdzielczości „Samopomoc Chłopska” z całej Polski, prowadzących m.in. sklepy spożywcze, w których zainteresowaniu jest handel mięsem i wyrobami z mięsa wieprzowego. W wyjeździe uczestniczyło też 3 producentów wyrobów z mięsa wieprzowego ze Spółdzielni z Baranowa i Wisznic z woj. lubelskiego oraz Szadka z woj. łódzkiego. W składzie uczestników wyjazdu byli przedstawiciele spółdzielni z dużym doświadczeniem uczestnictwa w wystawach i targach oraz spółdzielni zainteresowanych wymianą handlową z firmami niemieckimi.

Targi Anuga w Kolonii (Niemcy) to jedne z największych w Europie targów spożywczych dla handlu detalicznego, mające ugruntowana markę od 60 lat. Targi podzielone są na 10 różnych imprez (branż) skupionych w jednym miejscu. Odbywają się co dwa lata w nowoczesnych obiektach handlowych. Anuga staje się największą i najważniejszą na świecie platformą handlową i informacyjną dla całej międzynarodowej branży spożywczej.

Celem udziału w targach Anuga 2015 była promocja przedsiębiorców działających w sektorze rolno-spożywczym, promocja osiągnięć, technologii, jak również nawiązanie trwałej współpracy biznesowej z przedsiębiorcami niemieckimi, pozyskanie nowych kontrahentów, oraz zapoznanie się z innowacyjnymi rozwiązaniami. Wyjazd potwierdził, że nawet małe przedsiębiorstwa mogą skutecznie uczestniczyć w rynku, a ich oferty cieszą się często większym zainteresowaniem uczestników targów niż oferty dużych producentów.

Projekt „Polacy gustują w wieprzowinie” poprzez pokazy i prowadzone degustacje promował spożycie mięsa wieprzowego i jego przetworów wśród konsumentów, ponieważ w ostatnich latach obserwuje się zmiany w strukturze i wielkości konsumpcji produktów mięsnych tj. zmniejsza się spożycie mięsa wieprzowego. Różnorodność działań informacyjno-promocyjnych, jakie prowadzone były podczas targów i imprez wystawowych z pewnością przyczyni się do wzrostu świadomości szerokiej rzeszy konsumentów, którzy w większym zakresie poznali i docenili walory rodzimej wieprzowiny.

Całkowity koszt realizacji zadania "Polacy gustują w wieprzowinie" dofinansowanego przez ARR z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego w trakcie trwania II etapów projektu wyniósł 98.650,76 zł /brutto/.

Monika Beata Ostrowska




II ETAP



Działanie 4.1 Uczestnictwo spółdzielni w lokalnych pokazach i targach

  1. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku (woj. łódzkie) zaprezentowała wyroby z mięsa wieprzowego podczas XI Jarmarku organizowanego w Zduńskiej Woli w dniu 10.10.2015 r.








  2. Gminna Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska" w Szadku zaprezentowała swoje wyroby z mięsa wieprzowego podczas wystawy organizowanej w Centrum Handlowym ATRIUM REDUTA w Warszawie w dniu 19.12.2015r.








  3. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Wisznicach (woj. lubelskie) zaprezentuje swoje wyroby podczas XVI edycji konkursu pt. „Dobre bo Bialskie” organizowanego przez Starostę Bialskiego w dniu 8.01.2016 r.








  4. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Baranowie zaprezentuje wyroby z mięsa wieprzowego podczas imprezy wystawienniczej "Jarmark Wielkanocny" organizowany w Domu Handlowym Warszawskiej Spółdzielni Handlowej "FALA" w Falenicy, ul. Bystrzycka 55 w dniu 24.03.2016 r.








  5. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku zaprezentuje wyroby z mięsa wieprzowego podczas imprezy wystawienniczej "Jarmark Wielkanocny" organizowany w Domu Handlowym Warszawskiej Spółdzielni Handlowej "FALA" w Falenicy w dniu 24.03.2016 r.






  6. Warszawska Spółdzielnia Handlowa "FALA" zaprezentuje wyroby z mięsa wieprzowego podczas imprezy wystawienniczej "Jarmark Wielkanocny" organizowany w Domu Handlowym WSH "FALA" w Falenicy w dniu 24.03.2016 r.








Działanie 4.2 Uczestnictwo spółdzielni w regionalnych i krajowych pokazach i targach

  1. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku zaprezentowała swoje wyroby podczas imprezy pod nazwą TYGIEL SMAKÓW, organizowanej podczas Targów Natura Food w Łodzi w dniach 2-3-4.10.2015 r.








  2. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Baranowie zaprezentowała swoje wyroby podczas imprezy pod nazwą TYGIEL SMAKÓW, organizowanej podczas Targów Natura Food w Łodzi w dniach 2-3-4.10.2015 r.








  3. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku zaprezentuje wyroby masarskie z mięsa wieprzowego podczas targów NA STYKU KULTUR organizowanych w Łodzi w dniach 26-27-28.02.2016 r.

    XXII Targi Regiony Turystyczne „Na styku kultur” w dniach 26-27-28.02.2016 r. w Łodzi

    Targi „Na Styku Kultur” są tradycyjnie dużym wydarzeniem dla łodzian i okolicznych mieszkańców. Podczas organizowanej XXII edycji Targów Regiony Turystyczne Na Styku Kultur można było spotkać się z podróżnikami i blogerami, zapoznać się z bogatą ofertą organizacji turystycznych, a także spróbować potraw regionalnych z kraju i innych części świata. W tragach wzięło udział 140 wystawców z kraju i ze świata.

    Dzięki tablicom informacyjnym o wyrobach z mięsa wieprzowego przeznaczonych do degustacji urządzone przez Gminną Spółdzielnię „SCh” w Szadku stoisko jak w latach poprzednich cieszyło się ogromnym zainteresowaniem wśród zwiedzających, turystów i mieszkańców Łodzi, o czym świadczyła bardzo duża frekwencja. Odwiedzający dowiedzieli się dużo o procesie technologicznym serwowanych wyrobów z mięsa wieprzowego oraz o możliwości zakupu tych produktów.








  4. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku zaprezentuje wyroby z mięsa wieprzowego podczas imprezy wystawienniczej „Targu Prawdziwym” organizowanym w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie ul. Bracka 25, w dniu 5 marca 2016 r.

    Impreza wystawowa „Targ Prawdziwy” organizowany w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie w dniu 5.03.2016 r.

    W Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie w dniu 5 marca 2016 r. zorganizowany został „I Targ Prawdziwy” pod hasłem "Znajdź swój smak, Warszawo!". Podczas targu można było nabyć produkty regionalne bezpośrednio od producentów. Organizatorzy imprezy chcą popularyzować i umożliwić dostęp do kupowania dobrej żywności, wspierając przy tym rodzime i małe firmy z Polski i z zagranicy. Targ Prawdziwy był okazją do bezpośredniej rozmowy i kontaktu z producentami i przedstawicielami firm promującymi własne, tradycyjne wyroby, cechujące się wyjątkową jakością i ekologią. Na stoiskach prezentowano przetwory z mięsa, sery, alkohole, soki, kawy, oliwy i wiele, wiele więcej. Dodatkową atrakcją były pokazy kulinarne i warsztaty dla dzieci.

    Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku zaprezentowała przeznaczając do degustacji wyroby z mięsa wieprzowego oraz pieczywo. Zorganizowane dzięki dofinansowaniu z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem zwiedzających, którzy nie tylko chcieli degustować te wyroby, ale również ciekawi byli całego cyklu produkcyjnego.








Działanie 4.3 Uczestnictwo spółdzielni w targach międzynarodowych

W Międzynarodowych Targach Gospodarki Żywnościowej, Rolnictwa i Ogrodnictwa Grüne Woche odbywających się w dniach 15-24.01.2016 r. swoje wyroby z mięsa wieprzowego zaprezentują :

  1. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku (woj. łódzkie)
  2. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Baranowie (woj. lubelskie).

  1. Międzynarodowa Wystawa Gospodarki Żywnościowej, Rolnictwa i Ogrodnictwa GRÜNE WOCHE, druga spółdzielnia z Baranowa zrezygnowała z wyjazdu.

    W dniach 15-24 stycznia 2016 roku odbyły się w Berlinie (Niemcy) po raz 91 Międzynarodowe Targi Gospodarki Żywnościowej, Rolnictwa i Ogrodnictwa Grüne Woche, które są największą i najbardziej prestiżową imprezą na świecie, skupiającą setki wystawców z różnych kontynentów. W tym roku na targach zaprezentowało się ponad 1700 wystawców z 70 krajów w 26 halach wystawowych.

    Polska uczestniczyła w tym wydarzeniu po raz 30. Podczas berlińskiej wystawy odbywała się promocja narodowych produktów rolno - spożywczych, połączona z degustacją oraz prezentacją kultury narodowej. W tym roku główny nacisk położony jest na promocję regionalnych specjałów.

    Od 2010 roku, promocja polskiej żywności odbywa się pod hasłem „Polska SCHMECKT !” czyli Polska SMAKUJE!).

    W tegorocznych targach udział wzięło pięć polskich regionów: Dolny Śląsk, Lubuskie, Łódzkie, Małopolska i Wielkopolska oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    14 stycznia w uroczystej ceremonii otwarcia przygotowanej przez kraj partnerski targów – Maroko, udział wzięła przewodnicząca Sejmiku Województwa Wielkopolskiego Zofia Szalczyk. Targi odwiedził także minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel, który przyjechał prowadzić rozmowy z przedstawicielami wielu krajów o możliwościach współpracy i sprzedaży polskich produktów.

    W tym roku na targach swoje produkty zaprezentowało 100 polskich firm, m.in.: producenci warzyw, owoców i ich przetworów, producenci wyrobów mleczarskich, pieczywa, ciast i makaronów, mięsa i wędlin, producenci ryb i produktów z ryb, oraz pozostałych art. Spożywczych, członkowie i przedstawiciele Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego.

    Na ministerialnym stoisku prezentowane były wyroby wyróżnione znakiem Programu Poznaj Dobrą Żywność.

    W tegorocznej imprezie po raz czwarty uczestniczył Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, promując poprzez degustację na stoisku MRIRW tradycyjne wyroby z mięsa wieprzowego produkowane przez Gminną Spółdzielnię „SCh” w Szadku (woj. łódzkie).

    Targom Grüne Woche towarzyszyło ponad 400 imprez takich jak: konferencje, sympozja, prelekcje, seminaria.

    Targowi goście zachwyceni byli smakiem prezentowanych na polskich stoiskach produktów tradycyjnych - unikatowych, regionalnych wyrobów wytwarzanych od lat według oryginalnych receptur. Prezentowano wśród nich: przetwory ekologiczne, wędliny, wyroby piekarnicze, produkty owocowo-warzywne, mleczarskie, rybne a także inne artykuły spożywcze.

    Dużym zainteresowaniem cieszyły się degustacje i pokazy kulinarne, ale także prezentacje rękodzieła oraz kultury regionalnej i ludowej.

    W tym roku targi Grune Woche odwiedziło ponad 400 tysięcy osób.

    Berlińskie targi były pierwszym bezpośrednim zetknięciem produkowanej przez spółdzielców żywności z niemieckim klientem, który z początku był bardzo wymagający i nieufny wobec serwowanych do degustacji produktów, preferujący lokalne niemieckie marki. Jednakże z każdym dniem przekonywał się do spożycia kolejnych serwowanych na naszym stoisku produktów - przeznaczonych wyłącznie do degustacji.

    Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku przygotowała do degustacji swoje najlepsze wyroby takich jak: kiełbasa szadkowska, kiełbasa szefa, szynkówka, kabanosy, szynkowa wieprzowa oraz różnego rodzaju parzone wędzonki np. polędwicę łososiową. Ponadto targowi goście mogli zdegustować kiszki (kaszankę, krwiste), salcesony: wiejski i przysmak zbójnicki, pasztet myśliwski, oraz pieczenie m.in. lizak mięsny. Wiele prezentowanych produktów jest laureatami tytułu Polski Producent Żywności w ostatnich latach.

    Tradycyjnie podczas degustacji nie zabrakło pieczywa różnego rodzaju m.in. chleba wiejskiego, prezydenckiego, z kwaśnym mlekiem, który długo trzyma trwałość, nie wzbogacany żadnymi polepszaczami; chleba kanapkowego z mąki żytniej i pszennej z dodatkiem smalcu, który powoduje, że pieczywo jest wilgotne i posiada niepowtarzalny smak, aromat oraz wysokie wartości odżywcze. Te wszystkie rodzaje chleba w połączeniu z pysznym smalcem wiejskim połączonym ze skwarkami, cebulą oraz specjalnie dobranymi przyprawami i  ogórkiem kiszonym okazał się atrakcją dla zwiedzających.

    Prezentowane na targach przez wystawców ze Spółdzielni w Szadku wędliny cenione były za jakość, świeżość oraz naturalny smak, ponieważ większość prezentowanych podczas targów wyrobów mięsnych to wyroby podsuszane z dłuższym okresem trwałości.

    Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „SCh” w Warszawie od kwietnia 2011 roku organizuje wyjazdy na targi, wystawy lokalne i krajowe spółdzielniom produkującym wyroby masarskie z mięsa wieprzowego dzięki dofinansowaniu z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Spółdzielnie mają możliwość zaprezentowania swoich produktów odbiorcy z rynku lokalnego, krajowego, a także zagranicznego.

    Monika Beata Ostrowska














Działanie 4.4 Wyjazd studyjny na zagraniczne targi

Spółdzielcy z  „SCh” na targach ANUGA 2015

W dniach 8-12 października 2015 roku, Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zorganizował wyjazd seminaryjny w celu zapoznania się z ofertą prezentowaną podczas Międzynarodowych Targów Spożywczych ANUGA w Kolonii (Niemcy).

Udział w targach dofinansowany był z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego w ramach realizowanego w okresie od 10 czerwca 2015 do 30 marca 2016 roku, zadania „Polacy gustują w wieprzowinie”. Z wyjazdu skorzystała blisko 40 osobowa grupa składająca się z przedstawicieli Spółdzielczości „Samopomoc Chłopska” z całej Polski, prowadzących m.in. sklepy spożywcze, w których zainteresowaniu jest handel mięsem i wyrobami z mięsa wieprzowego. W wyjeździe uczestniczyło też 3 producentów wyrobów z mięsa wieprzowego ze Spółdzielni z Baranowa i Wisznic z woj. lubelskiego oraz Szadka z woj. łódzkiego. W składzie uczestników wyjazdu byli przedstawiciele spółdzielni z dużym doświadczeniem uczestnictwa w wystawach i targach oraz spółdzielni zainteresowanych wymianą handlową z firmami niemieckimi.

Wybieraliśmy miejsce targów spośród kilku, odbywających się w II-gim półroczu br. Wybór padł na targi Anuga w Kolonii (Niemcy) - jedne z największych w Europie targów spożywczych - dla handlu detalicznego, mające ugruntowana markę od 60 lat. Targi podzielone są na 10 różnych imprez (branż) skupionych w jednym miejscu. Odbywają się co dwa lata w nowoczesnych obiektach handlowych. W tym roku na targach Anuga zaprezentowało się prawie 6.800 wystawców ze 100 krajów świata. Tym samym Anuga staje się największą i najważniejszą na świecie platformą handlową i informacyjną dla całej międzynarodowej branży spożywczej.

Po zwiedzeniu targów, grupa udała się do stoiska polskiego zorganizowanego przez Konsulat RP w Kolonii. Obecny był Konsul Generalny Jan Sobczak. Gospodarzem stoiska był radca, kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Stanisław Hebda, który w swoim wystąpieniu scharakteryzował nam gospodarkę Niemiec z uwzględnieniem wymiany handlowej z Polską. Rynek Niemiecki jest szczególnie ważny dla polskiej gospodarki. Dynamika eksportu art. żywnościowych w ostatnich latach przekracza 9% rocznie. Odbiorcy niemieccy wysoko sobie cenią żywność ekologiczną popartą certyfikatami jakości. Są szanse na dalszy wzrost, do czego spółdzielców zachęcał radca. Konsulat w Kolonii tradycyjnie udostępnia swoje stoisko polskim firmom zainteresowanym rynkiem niemieckim. Obecne na targach polskie firmy w ramach prezentacji oferowały m.in. polskie warzywa i owoce, napoje i soki owocowe, słodycze, lody, herbaty, makarony, ciastka, wędliny oraz wiele innych.

Polska jest od wielu lat licznie reprezentowana w Kolonii i to zarówno pośród wystawców jak i gości targowych. Dotyczy to w szczególności targów Anuga. Ponad 150 wystawców i prawie 2.000 gości targowych z Polski rejestruje się regularnie w Kolonii na tej imprezie. Polskie przedsiębiorstwa prezentują się zarówno na własnych indywidualnych stoiskach jak i na ekspozycjach zbiorowych pod szyldem polskich organizatorów. Polscy wystawcy są też obecni na wszystkich imprezach specjalistycznych targów Anuga.

Przyjeżdżając do Kolonii na targi, udało się nam wygospodarować trochę czasu na spacer po centrum miasta. Pogoda nam dopisała było ciepło i słonecznie. Kolonia jest czwartym największym miastem w Niemczech, a zarazem jednym z najważniejszych ośrodków kultu religijnego. Położona jest nad Renem na Zachodzie Niemiec. Jej powierzchnia wynosi ponad 400 kilometrów kwadratowych, a ludność przekracza liczbę miliona mieszkańców. Jest najważniejszym gospodarczym, kulturalnym i historycznym miastem Nadrenii. Największą grupę spośród imigrantów reprezentują Turcy.

Stare miasto Kolonii, po którym spacerowaliśmy było mocno zniszczone w czasie wojny. Odbudowa starego miasta na była jednak zbyt wierna pierwowzorom. Kolonia to miasto zabytków, ale na zwiedzanie nie było dużo czasu. Spacerując po Starym Mieście wiedzieliśmy najciekawszą atrakcję i jednocześnie wizytówkę miasta gotycką katedrę Świętego Piotra i Najświętszej Marii Panny masowo odwiedzaną przez pielgrzymów i turystów. Budowa obecnej świątyni rozpoczęła się w 1248 r. i trwała z przerwami ponad 600 lat do 1880. Usytuowana na miejscu rzymskiej świątyni z IV wieku i późniejszego kościoła z czasów karolińskich nieopodal rzeki Ren, katedra kolońska ma 144 m długości i 86 m szerokości oraz wieże o wysokości 157 m. Po ukończeniu wież (około 1870 r.) katedra była najwyższą budowlą świata do 1884. Obecnie jest drugą co do wysokości gotycką budowlą sakralną na świecie. Kolonia jest najważniejszym gospodarczym, kulturalnym i historycznym miastem Nadrenii.

Innym z najwspanialszych budynków w mieście jest Uniwersytet Koloński, który jest jedną z najstarszych wyższych uczelni w Europie, kształcąc rocznie ponad 44 000 studentów. Został założony w 1388 r. jako czwarty uniwersytet na terenach byłego Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Statut podpisany został przez papieża Urbana VI. Pierwsze zajęcia odbyły się 6 stycznia 1389 roku. Uniwersytet prowadzi w rankingach w kategorii szkół ekonomicznych oraz jest zaliczany do ścisłej czołówki w dziedzinie prawa.

Jadąc przez Niemcy nie sposób było ominąć innych ciekawych i ważnych miejsc. Miejscowość Poczdam miejsce podpisania kapitulacji Niemiec po II wojnie światowej. Pobyt tutaj był okazją do zwiedzenia Pałacu Sanssouci – rokokowego pałacu Hohenzollernów w parku o tej samej nazwie. Pałac wzniesiony w latach 1745–1747 jako rezydencja letnia na zlecenie króla Prus Fryderyka II Wielkiego. Należy do grupy pałaców i zespołów parkowych w Poczdamie i Berlinie wpisanych w 1990 r. na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Park wokół pałacu zajmuje powierzchnię 287 ha i składa się z kilku różnorodnych ogrodów. W bezpośrednim sąsiedztwie pałacu znajduje się barokowy ogród dekoracyjny z wielką fontanną otoczoną marmurowymi rzeźbami rzymskich bogów. Niedaleko fontanny urządzono ogród kuchenny. W latach późniejszej rozbudowy kompleksu Sanssouci wznoszono nowe pałace oraz inne obiekty (pawilony, kościoły itp.), pomiędzy którymi powstawały nowe ogrody, zarówno dekoracyjne jak i użytkowe (sady i warzywniki). Za panowania Fryderyka Wilhelma IV stworzono też ogrody w stylu angielskim.

Ostatnim akcentem pobytu w Niemczech w drodze powrotnej do Polski było krótkie zwiedzenie Berlina, który sprawia obecnie wrażenie wielkiego placu budowy.

A wrażenia z pobytu? Niemcy to piękny kraj, z dobrymi drogami, ale i nie wolny od korków. Atrakcyjny handlowo, także dla polskich firm. Otwarty na przybyszów z całego świata. Widać to było szczególnie w wielu atrakcyjnych dla turystów miejscach. Henryk Dalecki
























I ETAP



Zadanie zostało zrealizowane przez Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” z siedzibą w Warszawie. Akcje promocyjno-degustacyjne odbywały się w miejscowościach Bratuszewo, Końskowola, Lublin, Łódź, Poznań, Skierniewice, Wąwolnica i Zduńska Wola.

Projekt „Polacy gustują w wieprzowinie” podzielony został na dwa etapy, pierwszy trwał 4 miesiące od 10 czerwca do 30 września 2015 r.



Działanie 4.1 Uczestnictwo spółdzielni w lokalnych pokazach i targach

W pierwszym etapie zadania w wystawach i targach o zasięgu lokalnym odbyły się 4 imprezy, w których uczestniczyły 3 spółdzielnie podczas poniżej wymienionych czterech imprez:

  1. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku (woj. łódzkie) prezentowała wyroby z mięsa wieprzowego podczas XVI Regionalnej Wystawy Rolno-Przemysłowej w Zduńskiej Woli w dniu 23.08.2015 r.
    XVI Regionalna Wystawa Rolno-Przemysłowa zorganizowana została na terenie Powiatowego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji. Na ponad 130 stoiskach zaprezentowali się m.in. hodowcy zwierząt i drobiu, roślin, przetwórcy, firmy z branży rolniczej i spożywczej. Można było skosztować miodu, chleba, nabiału i wędlin serwowanych m.in. przez pszczelarzy, mleczarnie z Łasku i Warty, a także Gminnej Spółdzielni „SCh” z Szadku. Na stoiskach kół gospodyń wiejskich panie serwowały regionalne potrawy i prezentowały swoją twórczość. Zorganizowano także stoiska gmin z terenu powiatu zduńskowolskiego. Impreza, której organizatorem był powiat zduńskowolski trwała do wieczora. Przewidziano sporo dodatkowych atrakcji dla dzieci i dorosłych np. występy tancerzy z Arabesque, artystów z domów kultury Zduńskiej Woli i Zapolic, pokazy Bractwa Rycerskiego ,,Złoty Krzyż", wesołe miasteczko i wiele innych. Do zorganizowania stoiska promocyjnego wykorzystano zakupiony z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego sprzęt wystawienniczy tj. namioty, stoły, grille, lodówki oraz drobną galanterię kuchenną taką jak talerze, półmiski, noże, obrusy itp; (wymieniony sprzęt został wypożyczony z wypożyczalni sprzętu wystawienniczego funkcjonującej przy KZRS „SCh” a jego zakupy miały miejsce w ramach zadań zrealizowanych w poprzednich latach). Na stoisku oprócz prezentowanych wyrobów widniały również ulotki informacyjne i płyty CD z prezentacją o zaletach mięsa wieprzowego, tablice z informacją o dofinansowaniu promocji z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz tabliczki informacyjne, że w/w wyroby przeznaczone są do degustacji.








  2. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Baranowie (woj. lubelskie) zaprezentowała swoje wyroby z mięsa wieprzowego podczas Powiatowych Dożynek w Wąwolnicy w dniu 30.08.2015 r.
    Podczas uroczystości spółdzielnia zaprezentowała zarejestrowane na Liście Produktów Tradycyjnych wyroby mięsne noszące nazwę „nadwieprzańskie” m.in. szynkę, kiełbasę, baleron, boczek i polędwicę. Goście degustowali także smalec z ogórkami podany na wyśmienitym pieczywie z tej spółdzielni. Spółdzielnia w Baranowie nad Wieprzem dzięki swojej lokalizacji, nieskażonym ekologicznie terenom, z których pozyskiwany jest najlepszej jakości żywiec do przetwórstwa mięsnego jest znanym lokalnym producentem od roku 1948.








  3. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Kurzętniku z/s w Marzęcicach (woj. warmińsko-mazurskie) zaprezentowała swoje wyroby z mięsa wieprzowego podczas Dożynek Powiatu Nowomiejskiego w Bratuszewie w dniu 30.08.2015 r.
    W niedzielę, 30 sierpnia 2015 r. w Bratuszewie, gmina Kurzętnik, odbyły się doroczne Dożynki Gminno-Powiatowe. Współorganizatorami imprezy były - Urząd Gminy Kurzętnik oraz Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim. Impreza rozpoczęła się przemarszem korowodu dożynkowego na główny plac, na którym następnie odbyła się msza święta dziękczynna za zbiory. Po mszy w ramach części oficjalnej Starostowie Dożynek wręczyli bochny chleba gospodarzom: Staroście Nowomiejskiemu Andrzejowi Ochlakowi oraz Wójtowi Gminy Kurzętnik Wojciechowi Dereszewskiemu. Gospodarze, z kolei poczęstowali chlebem przybyłych gości. Podsumowano powiatowy i gminny konkurs dotyczący wieńców dożynkowych. W części artystycznej miały miejsce m.in. występy orkiestry dętej z Kurzętnika, dzieci ze Szkoły Podstawowej w Brzoziu Lubawskim, zespołu Anibabki z Kurzętnika, grupy B-QLL oraz zabawa taneczna pod chmurką. Podczas dożynek organizatorzy zapewnili możliwość bezpłatnego korzystania z wesołego miasteczka, udziału w konkursach i zabawach z nagrodami oraz degustacji potraw na stoiskach regionalnych. Jednym z wystawców była Spółdzielnia z Kurzętnika. Masarnia w Marzęcicach produkuje wyroby masarskie o dobrej jakości i o doskonałych walorach smakowych. Produkcja wyrobów bazuje na żywcu pozyskanym od okolicznych rolników, od sztuk ubitych we własnej ubojni. Chlubą masarni jest Kiełbasa Polska – Produkt roku 2009 – oraz serdelki wyprodukowane ze 100% z mięsa wieprzowego. Wszystkie wyroby to połączenie natury i ręki profesjonalisty. Produkty są w 100% naturalne, bez konserwantów i innych dodatków. Szynki, wędzonki i inne wędliny doprawiane są świeżym czosnkiem, majerankiem, pieprzem, gorczycą i innymi naturalnymi przyprawami, wędzone w wędzarni tradycyjnej na zimnym dymie z drewna olchowego. Wyżej wymienione wyroby można było degustować na stoisku promocyjnym.








  4. Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Szadku zorganizowała stoisko degustacyjne podczas XXXVIII Wystawy Kwiatów oraz Warzyw w Skierniewicach w dniach 19-20.09.2015 r.
    Od prawie 40 lat w Skierniewicach corocznie organizowane jest Święto Kwiatów Owoców i Warzyw, Podczas dwóch dni można było zobaczyć prezentacje tego co miasto ma najlepsze: ludzkie talenty, dorobek naukowy Instytutów Naukowych Sadownictwa i Ogrodnictwa. Warto było obejrzeć kompozycje kwiatowo-owocowo-warzywne tworzone przez Instytut Ogrodnictwa oraz wiele innych ekspozycji. Jednym z wystawców była Spółdzielnia z Szadka, która zaprezentowała zwiedzającym wyroby masarskie z własnej masarni, takie jak: kiełbasa wiejska, szynkówka, kabanosy, wędzonki (baleron, boczek), Pieczeń Szadkowską i schab pieczony z oczkiem, kaszankę i salceson oraz smaczne pieczywo. Ogromnym zainteresowaniem starszych i młodszych cieszyły się wyroby przeznaczone do degustacji oraz materiały promocyjno-informacyjne (ulotki, płyty CD z prezentacją o zaletach mięsa wieprzowego oraz breloczki do kluczy w kształcie świnki) dostępne na stoisku.







W I etapie projektu odbyły się 4 imprezy, na plan 10,w których uczestniczyły spółdzielnie z Baranowa, Kurzętnika i Szadka. Łączne koszty wyniosły 5.974,51 zł na plan 15.000,00 zł. Pozostało do wykorzystania 9.025,49 zł.




Działanie 4.2 Uczestnictwo spółdzielni w regionalnych i krajowych pokazach i targach W pierwszym etapie projektu w wystawach i targach o charakterze krajowym wzięła udział Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” z Baranowa (woj. lubelskie) organizując stoiska informacyjno-degustacyjne z wyrobami z mięsa wieprzowego podczas poniżej wymienionych trzech imprez:

  1. Dożynki Wojewódzkie w Końskowoli w dniu 13.09.2015 r.
    Dożynki wojewódzkie w Końskowoli rozpoczęły się mszą w lokalnym kościele. Później barwny korowód przeszedł na teren Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego przy ul. Pożowskiej. Zorganizowano tam wesołe miasteczko, ogródki piwne, grille, stoiska z zabawkami, balonikami i m.in. z kwiatami z miejscowych szkółek. Na miejscu zaprezentowano wieńce dożynkowe, które przygotowały poszczególne regiony województwa lubelskiego. Marszałek Województwa lubelskiego wręczał dyplomy i medale dla zasłużonych rolników. Występy artystyczne rozpoczął Zespół Pieśni i Tańca "Powiśle" z Puław. Na scenie można było oglądać zespoły: Piękni i Młodzi, After Party, Pawkin i Don Corleone Show. Dożynki zakończył koncert zespołu Wilki. Podczas imprezy dożynkowej można było degustować na stoisku zorganizowanym przez Gminną Spółdzielnię z Baranowa wyroby z wieprzowiny wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych oraz uczestniczące w systemie jakości żywności Jakość Tradycja m.in. baleron, szynkę, polędwicę, boczek, kiełbasę i kaszankę noszące w nazwie „nadwieprzańskie”. Stoisko na którym można było nie tylko smacznie zjeść, ale również uzyskać informację o procesie produkcji prezentowanego asortymentu tradycyjnie cieszyło się ogromnym powodzeniem wśród przybyłych na tę uroczystość gości.








  2. XVII Święto Chleba w Lublinie w dniu 13.09.2015 r.
    XVII edycja Lubelskiego Święta Chleba, największej tego typu imprezy we wschodniej Polsce, odbyła się 13 września 2015 roku na terenie skansenu Muzeum Wsi Lubelskiej. Święto zgromadziło wytwórców chleba z całej Lubelszczyzny, którzy chcieli pokazać, że wypieki tradycyjne, choć droższe są znacznie zdrowsze i smaczniejsze od większości oferowanego na rynku pieczywa. Wśród dużej ilości stoisk powodzeniem cieszyło się stoisko promocyjno-degustacyjne z wyrobami z wieprzowiny jakie zaprezentowała masarnia Gminnej Spółdzielni z Baranowa nad Wieprzem. Na stoisku tym można było otrzymać płytę CD z prezentacją multimedialną o zaletach mięsa wieprzowego, ulotki informacyjne oraz breloczki do kluczy w kształcie świnki, które cieszyły się powodzeniem wśród starszych i młodszych uczestników imprezy.








  3. Targi POLAGRA FOOD 2015 „Smaki Regionów” odbywających się w Poznaniu w dniach 19 – 22.09.2015 r.
    Międzynarodowe Targi Poznańskie POLAGRA FOOD to projekt promujący polską branżę spożywczą, zarówno w Polsce jak i w Europie Środkowo-Wschodniej, gromadzący ponad 60.000 zwiedzających, blisko 1 000 wystawców z 30 krajów. Targi Smaki Regionów – jedna z imprez towarzyszących targom, była świętem żywności posiadającej odpowiednie certyfikaty jakości. Żywność ekologiczna tzw. biożywność, była jednym z wiodących tematów imprezy. Na stoisku woj. lubelskiego swoje wyroby prezentowała Gminna Spółdzielnia z Baranowa, która przeznaczyła do degustacji m.in. szynkę, baleron, boczek, kaszankę i salceson oraz smalec serwowany na chlebie żytnim. Różnorodność działań informacyjno-promocyjnych, jakie prowadzone były przez Spółdzielnię w Baranowie podczas w/w imprez z pewnością przyczyni się do wzrostu świadomości szerokiej rzeszy konsumentów, którzy w większym zakresie poznali i docenili walory rodzimej wieprzowiny. Dzięki tablicom informacyjnym o wyrobach z mięsa wieprzowego przeznaczonych do degustacji, urządzone stoiska cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród przybyłych gości, czego świadectwem była wysoka frekwencja.







W I etapie projektu odbyły się 3 imprezy na plan 8, w których uczestniczyła jedna Spółdzielnia. Łączne koszty wyniosły 6.846,54 zł na plan 20.000,00 zł. Pozostało do wykorzystania 13.153,46 zł.



Działanie 9.1 Wykonanie i dystrybucja kalendarza na 2016 r.




Działanie 10. Zakup gadżetów promocyjnych





KONTAKT:
Centrum Szkoleniowo Konferencyjne
KRAJOWEGO ZWIĄZKU REWIZYJNEGO SPÓŁDZIELNI "SAMOPOMOC CHŁOPSKA"

04-867 Warszawa, ul. Odrębna 4

Centrala:
Tel: (22) 872-00-31/32
Tel: (22) 612-77-90

Koordynator projektu „Polacy gustują w wieprzowinie”
Monika Beata Ostrowska - Specjalista ds. promocji

e-mail: monika.ostrowska@centrumsk.pl
Kom. 694-076-084

Copyright © 2007 KZRS. Wszelkie prawa zastrzeżone.