Seminaria, wystawy, targi
Promocja żywności

Dział prowadzony z dofinansowaniem:

  • Funduszu Promocji Mięsa Wołowego
  • Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
  • Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych

KONTAKT:
KRAJOWY ZWIĄZEK REWIZYJNY SPÓŁDZIELNI "SAMOPOMOC CHŁOPSKA"
00-950 Warszawa, ul. Kopernika 30

Koordynator projektu
„Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach”

Monika Beata Ostrowska
e-mail: ostrowska_m@wp.pl
Kom. 506-616-618


Strona www.kzrs.pl  (zakładka Promocja Mięsa Wieprzowego)
prowadzona jest z dofinansowaniem

Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego




Dofinansowanie z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowegow ramach zadania
„Smaki  z geesu czyli wieprzowina na wystawach i targach”
realizowanego przez
Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni "Samopomoc Chłopska"



Szanowni Państwo,

Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Warszawie,  realizuje od 1 kwietnia 2019 roku do 31 marca 2020 roku zadanie „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach”.

Zadanie realizowane będzie podzielone jest na dwa etapy:

  • I etap od 1 kwietnia do 30 września 2019 r.
  • II etap od 1 października 2019 r. do 31 marca 2020 r. 


Zadanie zakłada uczestnictwo 10 spółdzielni posiadających masarnie lub zajmujących się sprzedażą wyrobów z mięsa wieprzowego w targach, wystawach lub imprezach o zasięgu krajowym z dofinansowaniem z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego:

Dofinansowaniu podlega :

  • zwrot kosztów za wyroby z mięsa wieprzowego wykorzystane do degustacji,
  • zwrot kosztów wynajęcia powierzchni stoiska promocyjno-degustacyjnego,
  • zakup naczyń jednorazowych, elementów ekspozycji stoiska (stołów, namiotu, obrusów, desek, noży itp),
  • zwrot kosztów za dojazd na targi,
  • wynagrodzenie osób obsługujących stoisko degustacyjne,
  • zwrot kosztów na materiały promocyjne,
  • zwrot kosztów za publikację artykułu prasowego.


            Kwota dofinansowania do udziału w targach będzie rozpatrywana indywidualnie uwzględniając faktyczne poniesione koszty na podstawie przedstawionych załączników (faktury za w/w wydatki).

Zainteresowane spółdzielnie proszone są o kontakt mailowy. 

            W czasie trwania zadania, wzorem lat ubiegłych KZRS „SCh” zorganizuje wyjazd studyjny na międzynarodowe targi spożywczo-rolnicze ( dokładny termin zostanie podany w terminie późniejszym). Z  wyjazdu skorzysta ok. 40 osobowa grupa składająca się z przedstawicieli Spółdzielczości „Samopomoc Chłopska” z całej Polski, prowadzących m.in. sklepy spożywcze, w których zainteresowaniu jest handel mięsem i  wyrobami z mięsa wieprzowego.



Monika Beata Ostrowska
Koordynator projektu

506-616-618
ostrowska_m@wp.pl


Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni "SCh"
ul. Kopernika 30
00-950 Warszawa





Powrót do listy funduszy.







II etap zadania
w drugim etapie zadania

1.   Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku (woj. łódzkie) zaprezentowała wyroby z mięsa wieprzowego podczas Targów Natura Food  biorąc udział w XII Wojewódzkim konkursie Produktów Regionalnych i Tradycyjnych Tygiel Smaków w dniu 18.10.2019 r. w Hali Wystawienniczej EXPO w Łodzi.

Wojewódzki konkurs Tygiel Smaków organizowany jest corocznie przez Urząd Marszałkowski w Łodzi i odbywa się podczas Targów Natura Food, które odwiedzają producenci importerzy, hurtownicy i przedstawiciele handlowi. Zdecydowana większość wystawców bo ponad 50% prezentowało produkty posiadające certyfikaty ekologiczne oraz produkty naturalne, niskoprzetworzone, wytwarzane w oparciu o składniki wysokiej jakości. Z roku na rok udział sektora żywności certyfikowanej rośnie dzięki temu, że wzrasta świadomość osób, które zainteresowane są żywnością wysokiej jakości. Prezentację Polskich firm powiększyli wystawcy z zagranicy: Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech, Litwy, Włoch, Grecji i Szwecji. W tym roku targi odwiedziło około 13 tysięcy osób.

Celem Wojewódzkiego Konkursu Tygiel Smaków jest identyfikacja i promocja produktów o charakterze lokalnym, wytwarzanych tradycyjnymi metodami, stanowiących element dziedzictwa kulinarnego i tożsamości mieszkańców, mogących stanowić rozpoznawalną markę regionu.

Dzięki tablicom informacyjnym o wyrobach z mięsa wieprzowego przeznaczonych do degustacji urządzone przez Gminną Spółdzielnię „SCh” w Szadku stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających, turystów i mieszkańców Łodzi, o czym świadczyła bardzo duża frekwencja. Spółdzielnia zaprezentowała wyroby wpisane na listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wędzonych w tradycyjnej wędzarni, w dymie z drzewa dębowego, olchowego i jałowca. Stosowane są naturalne przyprawy: pieprz czarny, czosnek, ziele angielskie, sól i majeranek. Odwiedzający dowiedzieli się o procesie technologicznym serwowanych wyrobów z mięsa wieprzowego oraz o możliwości zakupu tych produktów.

GS Szadek na targach w Łodzi Tygiel Smaków 18-20.10.2019






2.   Podczas Światowego Dnia Chleba połączonego z XIII Zjazdem KZRS „Samopomoc Chłopska” odbywającym się w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym KZRS „SCh” w Warszawie, zaprezentowały na stoiskach promocyjno-degustacyjnych wyroby z mięsa wieprzowego dwie spółdzielnie tj.

·     Gminna Spółdzielnia „SCh” w Baranowie (woj. lubelskie) oraz

·     Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku (woj. łódzkie) 


                 W dniu 9 października 2019r. podczas zorganizowanego przez KZRS „SCh” Międzynarodowego Święta Chleba, dwie Gminne Spółdzielnie „SCh” z Baranowa i Szadka zaprezentowały swoje najlepsze wyroby z mięsa wieprzowego. Święto Chleba zorganizowane zostało w tym samym terminie co Zjazd KZRS „SCh, na który przybyli przedstawiciele z pionu „Samopomoc Chłopska” z całego kraju w ilości ponad 200 osób.

Stoiska promocyjno-degustacyjne zorganizowane zostały w dwóch miejscach tj. bezpośrednio przed salą, gdzie odbywał się obrady oraz w ogrodach Centrum. Gminne Spółdzielnie „SCh” w Baranowie i Szadku na swoich stoiskach zaprezentowały produkty z mięsa wieprzowego przeznaczone do degustacji m.in. pasztety, schaby, szynki, balerony, polędwice, boczki, kiełbasę różnego rodzaju, a także smaczne pieczywo i wyroby ciastkarskie.

Oznakowane banerami i tablicami informacyjnymi stoiska na których można było otrzymać promocyjne kalendarze trójdzielne z wyrobami z mięsa wieprzowego cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród uczestników Zjazdu z terenu całego kraju i zaproszonych gości.

Swięto Chleba i XIII Zjazd – GS Szadek i GS Baranow













3.Gminna Spółdzielnia „SCh” w Pruszczu (woj. kujawsko-pomorskie) oraz Gminna Spółdzielnia Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku (woj. łódzkie) przeprowadziły pokaz wraz z degustacją wyrobów z mięsa wieprzowego dla uczestników wyjazdu studyjnego tj. 40 osobowej grupy spółdzielców z całego kraju udających się na 27 Międzynarodowe Targi Żywności, Napojów, Maszyn i Sprzętu do Przetwórstwa zwane Targi Danubius Gastro Bratysława 2020 w dniach 23 stycznia 2020 r. w Bratysławie.

Spółdzielnia w Pruszczu zaprezentowała wyroby z własnej masarni, niejednokrotnie odznaczane podczas różnych konkursów m.in. metkę pomorską, kiełbasę Krzyżacką, pasztet i kiełbasę w nazwie „Kociewską,” schab Geesowski - produkty wyróżnione na Festiwalach Smaku w minionych latach. Wędliny produkowane są według tradycyjnych receptur, w oparciu o naturalne przyprawy. Wyroby masarni w Pruszczu znajdują uznanie wśród stałych i nowych odbiorców.

            Spółdzielnia w Szadku zaprezentowała swoje najlepsze wyroby takie jak: kiełbasa wiejska, szynkówka, kabanosy, wędzonki (baleron, boczek), Pieczeń Szadkowską, schab pieczony z oczkiem, boczek rolowany, pasztet wiejski.

Wszystkie zaprezentowane wyroby z mięsa wieprzowego można było degustować na chlebie produkowanym tradycyjnymi metodami przez w/w piekarnie.



W drugim etapie zadania koszty dotyczące dofinansowania spółdzielni do udziału w wystawach wyniosły 10.808,74 zł

Ogółem w trakcie trwania zadania od 1 kwietnia 2019 r. do 31 marca 2020 r. spółdzielnie otrzymały dofinansowanie w kwocie 19.927,33 zł.



Zapraszamy na seminarium „Funkcjonowanie rynku wieprzowiny w Polsce i krajach UE” w dniach 24-25.10.2019 r.

            Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w ramach realizacji zadania „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach” realizowanego z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego organizuje seminarium nt. „Funkcjonowania rynku wieprzowiny w Polsce i krajach UE.” Celem seminarium jest zwiększenie wiedzy zarówno konsumentów jak i producentów na temat walorów odżywczych i prozdrowotnych mięsa wieprzowego w zrównoważonej diecie.

Seminarium odbędzie się w dniach 24-25.10.2019 r. w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni „SCh”, ul. Odrębna 4 w Warszawie. Udział w seminarium jest bezpłatny i obejmuje (materiały szkoleniowe, nocleg, wyżywienie).

Program seminarium obejmuje m.in. tematy:

ü  Funkcjonowania rynku wieprzowiny w Polsce i UE, jej produkcji, przetwórstwa i promocji ze szczególnym uwzględnieniem rynku na Słowacji .

ü  Szczegółowe informacje na temat ASF (Afrykański Pomór Świń)  W Polsce i Unii Europejskiej czy innych bieżących problemów.

ü  Wzrost sprzedaży i konsumpcji wieprzowiny:

ü  Działania zmierzające do podnoszenia jakości polskiej wieprzowiny i jej przetworów  fazie przetwórstwa i handlu detalicznego.

ü  Promocja wyrobów z wieprzowiny.

ü  Promocja jakości, różnorodności, smakowitości i nawiązywania do lokalnych tradycji czyli wartości odżywczych cenionych przez współczesnych konsumentów.



Koordynatorem zadania jest Pani Monika Ostrowska nr telefonu 506-616-618. W razie pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z koordynatorem.

Zgłoszenia przyjmujemy telefonicznie pod numerem 22/ 826-41-26 lub pocztą elektroniczną: sekretariat@kzrs.pl.




Informujemy, że do Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego KZRS „SCh”  dojeżdża się autobusem miejskim linii 146 z Dworca Wschodniego PKP (od ulicy Lubelskiej), wysiadamy na przystanku „Romantyczna.”


Z poważaniem
Janusz Bogdan Czaplejewicz
Prezes Zarządu KZRS „SCh”





Seminarium „Funkcjonowanie rynku wieprzowiny w Polsce i krajach UE” dofinansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego w ramach realizacji zadania „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach” w dniach 24-25.10.2019 r





24 październik 2019 r.

10.00-10.30    Otwarcie seminarium, przedstawienie jego celu i programu –

                        J. Bogdan Czaplejewicz- Prezes Zarządu KZRS „SCh”

10.30-12.00    Rynek wieprzowiny w Polsce-ocena porównawcza, podstawowe informacje

                        dr inż. Robert Mroczek
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie

12.00-12.30    przerwa kawowa

12.30-14.00    Kształtowanie jakości surowca do produkcji tradycyjnych przetworów mięsnych

dr inż. Tomasz Florowski

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Katedra Technologii Żywności
Zakład Technologii Mięsa

14.00-15.00    obiad

15.00-16.30    Zajęcia warsztatowe: „Wieprzowina w gastronomii i kuchni”, prezentacja wieprzowiny, omówienie technologii produkcji, przygotowania i serwowania na stoły -  mgr Marek Kowalski

18.00               kolacja





25 października 2019 r.



7.30 -8.30       śniadanie

8.30-10.00      Informacyjno-promocyjna funkcja targów, wystaw z uwzględnieniem promocji wyrobów z mięsa wieprzowego - mgr Marek Kowalski

10.00-10.30    przerwa kawowa

10.30-12.00    Produkty regionalne i tradycyjne - promocja i sprzedaż. Programy i systemy jakości żywności, rolniczy handel detaliczny- Grażyna Kurpińska – Pełnomocnik  Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego w Warszawie.

12.00-13.00     obiad




Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni  „Samopomoc Chłopska” z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego realizuje od 1 kwietnia 2019 roku projekt „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach.”

Celem projektu jest promocja wieprzowiny i wyrobów z jej udziałem wśród konsumentów podczas targów i wystaw, a grupą docelową są szeroko rozumiani konsumenci.

W ramach tego projektu zorganizowane zostało seminarium dniach 24-25.10.2019 r. w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym KZRS „SCh” z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Seminarium dotyczyło „Funkcjonowania rynku wieprzowiny w Polsce i krajach UE”, a jego celem było zwiększenie wiedzy zarówno konsumentów jak i producentów na temat walorów odżywczych i prozdrowotnych mięsa wieprzowego w zrównoważonej diecie.



Do udziału w seminarium zgłosiło się 30 osób tj. Panie z Kół Gospodyń Wiejskich oraz rolników i spółdzielców.

           Przy organizacji seminariów dobór tematyki i wykładowców zajmuje organizatorom sporo czasu. Seminarium zostało przewidziane na dwa dni, gdyż spółdzielnie do jakich kierowane było zaproszenie na znajdują się na terenie całego kraju. Dlatego z uwagi na odległość jaką mieli do pokonania uczestnicy wariant seminarium 2 dniowego, podczas planowanych 8 godzin wykładowych jest najlepszym rozwiązaniem.

Kierując się zasadą,  że sztuką jest o trudnych sprawach mówić prosto i przejrzyście,  do poprowadzenia wykładów zaproszone zostały wybitne  autorytety naukowe – znawcy przedmiotu i sztuki komunikacji i przekazu.  Wykładowcami podczas seminariów byli:

·      dr inż. Robert Mroczek z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie,

·      dr inż. Tomasz Florowski ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Katedra Technologii Żywności - Zakład Technologii Mięsa,

·      Grażyna Kurpińska – Pełnomocnik  Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego w Warszawie.



Dr inż. Robert Mroczek – podczas spotkania zaprezentował informacje dotyczące rynku wieprzowiny w Polsce oraz na tle wybranych krajów UE. Przedstawił również informacje na temat wielkości produkcji mięsa wieprzowego na świecie oraz jej regionalne zróżnicowanie. Z przedstawionych statystyk wynikało, że przeciętne spożycie mięsa wieprzowego w Polsce analizując okres od 2010 do 2018 roku jest na poziomie około 40 %. Omówione zostały również problemy związane z ASF (afrykańskim pomorem świń).

Dr Mroczek zakończył swój wykład konkluzją, iż „analizując sytuację na trzech podstawowych rynkach mięsa w Polsce tj. wieprzowiny, wołowiny oraz drobiu, można stwierdzić, że po wejściu do Unii Europejskiej drób jest na fali, wołowina z szansami a trzoda chlewna z problemami”.

Dr inż. Tomasz Florowski zaprezentował podczas swojego wykładu prezentację opracowaną wspólnie z dr Andrzejem Pisulą  dot. kształtowania jakości surowca do produkcji tradycyjnych przetworów mięsnych, cechy jakości mięsa kulinarnego, cechy, które wpływają na jakość mięsa wieprzowego, rodzime rasy świń, sprawy uboju. Na koniec wykładu dr Florowski omówił sprawy poprawy jakości mięsa wieprzowego oraz systemy jakości mięsa tj. QAFP,QMS, QUALITY STANDARD, a także cele wprowadzenia systemu jakości mięsa wieprzowego, jakimi są wyróżnianie produktów wysokiej jakości znanego pochodzenia i tradycyjnych wśród innych produktów.

Pani Grażyna Kurpińska - podczas spotkania z uczestnikami seminarium prezentowała tematykę produktów regionalnych  i lokalnych jako metody na różnicowanie oferty handlowej,  ale także na szukanie dodatkowych dochodów w gospodarstwach rolnych. Po tych zajęciach dyskusji i pytaniom nie było końca.

Wszystkie wykłady spotkały się z zainteresowaniem ze strony ze strony uczestników seminarium, o czym świadczyły liczne pytania ze strony uczestników po zakończeniu wykładu.


            Drugi nurt zajęć seminaryjnych to  zajęcia warsztatowe polegające na zapoznaniu się z produktami z mięsa wieprzowego posiadającymi certyfikaty nadane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych, sposobem ich podawania i prezentowania przy organizacji stoisk promocyjno-degustacyjnych podczas wystaw i targów. Prezentację produktów z mięsa wieprzowego zakończyła degustacja, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem.  Każdy uczestnik seminarium miał możliwość posmakowania wyrobów produkowanych tradycyjnymi metodami ze spółdzielczej masarni. Zaprezentowane produkty wielokrotnie zdobywały różnego typu wyróżnienia w konkursach organizowanych podczas targów np. w Łodzi i Poznaniu.

Każdy uczestnik i wykładowca seminarium nt. „Funkcjonowania rynku wieprzowiny w Polsce i krajach UE” otrzymał na rozpoczęcie seminarium komplet materiałów szkoleniowych (prezentacje, notatnik, długopis, kalendarz, drewniana deska w kształcie świnki to wszystko zapakowane w torbę. Materiały były wykonane z dofinansowaniem  Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

Udział w seminariach  jest dofinansowany z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, co powoduje że seminarzyści uczestniczą w nim bezpłatnie.



















Spółdzielcy „Samopomoc Chłopska” na Targach Danubius Gastro w Bratysławie

W dniach 22-25 stycznia 2020r. Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zorganizował wyjazd studyjny w celu zapoznania się z ofertą prezentowaną podczas 27 Międzynarodowych Targów Żywności, Napojów, Maszyn i Sprzętu do Przetwórstwa Żywności oraz Wyposażenia dla Restauracji i Hoteli - Danubius Gastro 2020 w Bratysławie (Słowacja). Udział w targach dofinansowany był z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego w ramach realizowanego zadania „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach”. Dofinansowanie wyjazdu dotyczyło kosztów wyżywienia, noclegów, kosztów przejazdu oraz zakupu biletów na targi. Z wyjazdu skorzystała 42 osobowa grupa składająca się z przedstawicieli Spółdzielczości „Samopomoc Chłopska”  z całej Polski, prowadzących m.in. sklepy spożywcze, w których zainteresowaniu jest handel mięsem i wyrobami z mięsa wieprzowego. W wyjeździe uczestniczyło także 4 przedstawicieli producentów wyrobów z mięsa wieprzowego ze Spółdzielni w Baranowie i Opolu Lubelskim  (woj. lubelskie), Szadku (woj. łódzkie) i Pruszczu (woj. kujawsko-pomorskie). W składzie uczestników wyjazdu byli również przedstawiciele spółdzielni z dużym doświadczeniem uczestnictwa w wystawach i targach o zasięgu krajowym oraz spółdzielni zainteresowanych wymianą handlową z firmami słowackimi.

Celem wyjazdu studyjnego na targi Danubius Gastro 2020, była promocja przedsiębiorców działających w sektorze rolno-spożywczym, promocja osiągnięć, technologii jak również nawiązanie trwałej współpracy biznesowej z przedsiębiorcami słowackimi, pozyskanie nowych kontrahentów oraz zapoznanie się z innowacyjnymi rozwiązaniami. Wyjazd potwierdził, że nawet małe przedsiębiorstwa mogą skutecznie uczestniczyć na rynku, a ich oferta cieszy się większym zainteresowaniem uczestników targów niż oferty dużych producentów.

Danubius Gastro to najważniejsze targi na Słowacji poświęcone gastronomii, hotelarstwu i branży spożywczej. Na targach zgromadzili się różni profesjonaliści reprezentujący różne sektory: producenci żywności, technologie gastronomiczne, materiały i maszyny do pakowania, technologie sklepowe i magazynowe, dystrybutorzy, operatorzy hoteli, pensjonaty, restauracje, kawiarnie, sklepy i ogół społeczeństwa. Danubius Gastro to wyjątkowa platforma, na której można poszerzać istniejące relacje biznesowe i nawiązywać nowe. Targi były doskonałą okazję marketingową, podczas której można zaprezentować swoje produkty i usługi oraz zwiększyć świadomość społeczną. 27. edycja targów gastronomicznych Danubius Gastro 2020 odbyła się na terenach wystawowych Incheba Expo w Bratysławie, w tym roku zajęła łączną powierzchnię 36 000 metrów kwadratowych prezentując 774  wystawców z 25 krajów. Imprezę odwiedziło 72.388 osób. Głównym partnerem prestiżowych targów gastronomicznych była po raz szósty Republika Słowacka w Kaufland. Poprzez swoją  ekspozycję i asortyment Kaufland wspiera produkcję krajową poprzez linię produktów „Od miłości do Słowacji” m.in. opatrzonymi logo Fairtrade  tzn. „Sprawiedliwy Handel”, partnerstwo handlowe oparte na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym.Odwiedzający mogli posmakować nowości słowackich lub zagranicznych producentów, odwiedzić Coffee Town lub Bakery Corner. Targi pełne zapachów, kolorów i smaków cieszyły nie tylko wszystkich miłośników dobrego jedzenia. Prezentowane były również rozwiązania dla przemysłu spożywczego, piekarni, handlu i opakowań. Podczas targów można było zobaczyć a nawet kupić w atrakcyjnych cenach profesjonalny sprzęt gastronomiczny oraz do produkcji mięsa lub pieczywa. Prestiżowe wydarzenie, któremu towarzyszyło duże zainteresowanie mediów i przedstawicieli rządu, wraz z koncentracją odwiedzających na docelowej grupie odbiorców, zapewniało doskonałą prezentację, nowe kontakty i wzmocnienie relacji dostawca-klient. Targi tradycyjnie obejmowały bogaty program towarzyszący z wieloma konkursami najlepszych kucharzy, piekarzy, cukierników, baristów lub barmanów w kategoriach młodszych i starszych. Nie zabrakło także gotowania na żywo i rozmów o trendach kulinarnych. Podstawą kuchni słoweńskiej stanowią zboża, nabiał, mięso (przede wszystkim wieprzowina, ryby morskie i słodkowodne, potrawy z warzyw, rośliny strączkowe i okopowe oraz oliwa i winorośl.

W Słowacji produkowana jest „Kranjska klobasa” która jest wędliną w stu procentach naturalną i przygotowywanie jej odbywa się pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim mięso – wysokiej jakości wieprzowina i słonina, mielona grubo i przyprawiana solą, pieprzem i czosnkiem. Zmielone mięso i słoninę miesza się w proporcjach 75-80 % mięsa i nie więcej niż 20-25 % twardej słoniny i wraz z przyprawami umieszcza się wyłącznie w jelitach naturalnych, a wędzi się tylko w dymie bukowym i pasteryzuje. Na powierzchni kiełbasa ma kolor czerwonobrązowy i wydziela lekki zapach typowy dla produktów wędzonych; po przekrojeniu mięso ma czerwono-różowy kolor. Co ciekawe, kiełbasy tej nie podaje się gotowanej, a jedynie podgrzaną w gorącej wodzie. Dzięki temu uzyskuje się unikalny smak. Receptura kiełbasy powstała w XIX w. i od tego czasu nie została zmieniona. Tylko kilkunastu certyfikowanych producentów słowackich może taką kiełbasę wytwarzać.

Czterodniowym targom DANUBIUS GASTRO trwającą od 23 do 26 stycznia 2020 r, towarzyszyły targi podróży i turystyki ITF Slovakiatour, wystawa Polowanie i Wypoczynek oraz wystawa Rybołówstwo i Wypoczynek. Połączenie tych 4 wystaw w jednym terminie sprawiło że targi cieszyły się dużym zainteresowaniem.

Słowacja, Republika Słowacka jest państwem śródlądowym leżącym w Europie Środkowej. Graniczy z Austrią (106,7 km), Polską (541,1 km), Czechami (251,8 km), Ukrainą (97,8 km) oraz Węgrami (654,8 km). Łączna długość granicy lądowej wynosi 1652,2 km. Do 1993 wchodziła w skład Czechosłowacji. Od 2004 roku Słowacja jest członkiem Unii Europejskiej. Jest to kraj o świeżej historii państwowości, który budzi podziw osiągnięciami organizacyjnymi, krajobrazami oraz zdumiewająco pragmatycznym usposobieniu zamieszkujących go ludzi. Stolicą państwa jest Bratysława, położona nad Dunajem przy granicy z Austrią i Węgrami.

Będąc w Bratysławy mieliśmy też trochę czasu na spacer po stolicy, zobaczyliśmy najważniejsze zabytki m.in. siedzibę Słowackiego Parlamentu, budynek w centrum Bratysławy położony obok bratysławskiego zamku. W budynku prowadzone są obrady Rady Narodowej, jednoizbowego parlamentu Słowacji. Obiekt powstał w latach 1986-1993. Monumentalny Zamek Bratysławski widoczny jest z dużej odległości. Jego wyraźną sylwetkę zauważy każdy, kto odwiedzi Bratysławę. Majestat zamku podkreśla wzgórze, na którym stoi, które osiąga wysokość 85 m nad poziomem rzeki Dunaj. Zamek Bratysławski spalony całkowicie w 1811 roku a odbudowany w latach 50 XX wieku. Kolejną z perełek architektury jaką zobaczyliśmy był asymetryczny most linowy zbudowany jako pierwszy na Słowacji a drugi tego typu na świecie. Most o długości 431 m i szerokości 21 metrów spina brzegi Dunaju. Oddany do użytku w 1972 r. dzięki swojemu kształtowi i rozpiętości konstrukcji stalowej uznawany  za budowlę stulecia. Na jego wierzchołku, na wysokości 95 m, znajduje się taras widokowy a także położona na wysokości 85 m restauracja UFO.

Z uwagi na bliską bo tylko 70 km odległość pomiędzy Bratysławą a Wiedniem skorzystaliśmy z okazji zobaczenia stolicy Austrii, głównie z okien autobusu również tego miasta. Co prawda pogoda tego dnia nas nie rozpieszczała, ale wyjazd był bardzo udany.

Głównymi rynkami zbytu dla polskiego mięsa wieprzowego w Unii Europejskiej są: Niemcy (68,7 tys. tony), Włochy (58,1 tys. tony), Słowacja (31,9 tys. tony), Czechy (28,6 tys. tony) i Litwa (22,4 tys. tony).Konsumpcja mięsa wieprzowego na Słowacji od kilku lat kształtuje się na poziomie ok. 35 kg/osobę. Uważam, że obecność na targach międzynarodowych przedstawicieli polskich producentów, jako wystawcy jest koniecznością. Nie chodzi nawet o zdobywanie nowych klientów, ale o zaznaczenie swojej obecności i pozycji w branży produkcji mięsa wieprzowego przez zapoznanie z polskimi wyrobami produkowanymi tradycyjnymi metodami. Tegoroczny wyjazd studyjny na Targi Danubius przedstawiciele spółdzielczości Samopomoc Chłopska” uważają za bardzo udany i być może już niedługo oferta spółdzielczych masarni wzbogaci się o nowe smaki.

Monika Beata Ostrowska



Opracowanie niniejszego artykułu zostało dofinansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego w ramach realizowanego przez  KZRS „SCh” zadania „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach.”















„Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach”

31 marca 2020 r. Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zakończył realizację zadania „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach,” realizowanego z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Zadanie podzielone było na dwa etapy:

·      I etap od 1 kwietnia do 30 września 2019r.

·      II etap od 1 października 2019r. do 31 marca 2020r.

Celem zadania było dofinansowanie uczestnictwa Spółdzielni z pionu „Samopomoc Chłopska” posiadających masarnie lub prowadzących sprzedaż wyrobów z mięsa wieprzowego, biorących udział w imprezach okolicznościowych, wystawach lub targach o zasięgu regionalnym lub krajowym, promując spożycie wyrobów wysokiej jakości. Dofinansowanie dotyczyło poniesionych kosztów związanych bezpośrednio z uczestnictwem w  imprezie tj. wynajmu stoiska, jego urządzenia i dekoracji (kwiaty, rollupy, plakaty), materiałów niezbędnych do przeprowadzenia pokazu i  degustacji (m.in. desek, noży, tacy, koszy, obrusów, serwetek, naczyń jednorazowych itp.) oraz kosztów wyrobów z mięsa wieprzowego.

Plan zakładał przeprowadzenie degustacji wyrobów z mięsa wieprzowego podczas 10 akcji promocyjno-degustacyjnych. W I etapie z dofinansowania skorzystało 5 Spółdzielni, podczas pięciu różnego rodzaju targów i  pokazów, zaś w II etapie 3 Spółdzielnie z przeprowadziły pięć akcji tj.

  1. Gminna Spółdzielnia „SCh” w Baranowie podczas Święta Chleba  połączonego z XIII Zjazdem KZRS „SCh”
  2. Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku podczas Święta Chleba  połączonego z XIII Zjazdem KZRS „SCh”
  3. Gminna Spółdzielnia „SCh” w Szadku podczas XII Wojewódzkiego Konkursu Produktów Tradycyjnych Tygiel Smaków  organizowanego podczas Międzynarodowych Targach Żywności Ekologicznej i Regionalnej Natura Food w Łodzi,
  4. Gminna Spółdzielnia „SCh” w Pruszczu podczas  wyjazdu studyjnego dla 40 osobowej grupy spółdzielców z całego kraju udających się na 27 Międzynarodowe Targi Żywności, Napojów, Maszyn i Sprzętu do Przetwórstwa tzw. Targi Danubius Gastro Bratysława 2020 w dniu 23 stycznia 2020 r. w Bratysławie.
  5. Gminna Spółdzielnia „SCh” w  Szadku podczas  wyjazdu studyjnego dla 40 osobowej grupy spółdzielców z  całego kraju udających się na 27 Międzynarodowe Targi Żywności, Napojów, Maszyn i Sprzętu do Przetwórstwa tzw. Targi Danubius Gastro Bratysława 2020 w dniu 23 stycznia 2020 r. w Bratysławie.




W trakcie realizacji II etapu zadania Spółdzielnie skorzystały z  dofinansowania z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego na kwotę 10.808,74 zł. Ogółem w trakcie trwania

dwóch etapów zadania dofinansowanie wyniosło 19.927,33 zł. 

W ramach tego zadania w dniach 24-25 października 2019 r. w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym KZRS „SCh” zorganizowano seminarium z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Seminarium dotyczyło „Funkcjonowania rynku wieprzowiny w Polsce i krajach UE”, a jego celem było zwiększenie wiedzy zarówno konsumentów jak i producentów na temat walorów odżywczych i prozdrowotnych mięsa wieprzowego w zrównoważonej diecie.

Do udziału w seminarium zgłosiło się 30 osób tj. Panie z Kół Gospodyń Wiejskich oraz rolników i spółdzielców. Kierując się zasadą,  że sztuką jest o trudnych sprawach mówić prosto i przejrzyście,  do poprowadzenia wykładów zaproszone zostały wybitne  autorytety naukowe – znawcy przedmiotu i sztuki komunikacji i przekazu.  Wykładowcami podczas seminariów byli:

·   dr inż. Robert Mroczek z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie,

·   dr inż. Tomasz Florowski ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Katedra Technologii Żywności - Zakład Technologii Mięsa,

·   Grażyna Kurpińska – Pełnomocnik  Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego w Warszawie.

Drugi nurt zajęć seminaryjnych to  zajęcia warsztatowe polegające na zapoznaniu się z produktami z mięsa wieprzowego posiadającymi certyfikaty nadane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych, sposobem ich podawania i prezentowania przy organizacji stoisk promocyjno-degustacyjnych podczas wystaw i targów. Prezentację produktów z mięsa wieprzowego zakończyła degustacja, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem.  Każdy uczestnik seminarium miał możliwość posmakowania wyrobów produkowanych tradycyjnymi metodami ze spółdzielczej masarni. Zaprezentowane produkty wielokrotnie zdobywały różnego typu wyróżnienia w konkursach organizowanych podczas targów np. w Łodzi i Poznaniu.

Każdy uczestnik oraz wykładowca seminarium otrzymał na rozpoczęcie zajęć komplet materiałów szkoleniowych takich jak: prezentacje, notatnik, długopis, kalendarz, drewnianą deskę w kształcie świnki to wszystko zapakowane w torbę. Materiały wykonane były z dofinansowaniem Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

Całkowity koszt organizacji szkolenia wyniósł 11.318,14 zł.

W dniach 22-25 stycznia 2020r. Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zorganizował wyjazd studyjny w celu zapoznania się z  ofertą prezentowaną podczas 27 Międzynarodowych Targów Żywności, Napojów, Maszyn i Sprzętu do Przetwórstwa Żywności oraz Wyposażenia dla Restauracji i Hoteli - Danubius Gastro 2020 w Bratysławie (Słowacja). Udział w targach dofinansowany był z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Dofinansowanie wyjazdu dotyczyło kosztów wyżywienia, noclegów, kosztów przejazdu oraz zakupu biletów na targi. Z wyjazdu skorzystała 42 osobowa grupa składająca się z przedstawicieli Spółdzielczości „Samopomoc Chłopska”  z całej Polski, prowadzących m.in. sklepy spożywcze, w których zainteresowaniu jest handel mięsem i  wyrobami z mięsa wieprzowego. W wyjeździe uczestniczyło także 4 przedstawicieli producentów wyrobów z mięsa wieprzowego ze Spółdzielni w  Baranowie i Opolu Lubelskim  (woj. lubelskie), Szadku (woj. łódzkie) i  Pruszczu (woj. kujawsko-pomorskie). W składzie uczestników wyjazdu byli również przedstawiciele spółdzielni z dużym doświadczeniem uczestnictwa w  wystawach i targach o zasięgu krajowym oraz spółdzielni zainteresowanych wymianą handlową z firmami słowackimi. Celem wyjazdu studyjnego na targi Danubius Gastro 2020, była promocja przedsiębiorców działających w sektorze rolno-spożywczym, promocja osiągnięć, technologii jak również nawiązanie trwałej współpracy biznesowej z  przedsiębiorcami słowackimi, pozyskanie nowych kontrahentów oraz zapoznanie się z innowacyjnymi rozwiązaniami. Wyjazd potwierdził, że nawet małe przedsiębiorstwa mogą skutecznie uczestniczyć na rynku, a ich oferta cieszy się większym zainteresowaniem uczestników targów niż oferty dużych producentów. Targi Danubius Gastro to najważniejsze targi na Słowacji poświęcone gastronomii, hotelarstwu i branży spożywczej.

Dofinansowanie wyjazdu w ramach środków pozyskanych z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego wyniosło 31.100,00 zł. Całkowity koszt wyjazdu na targi wyniósł 52.525,00 zł.

Zdanie „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach” poprzez prowadzone akcje promocyjno-degustacyjne, zajęcia seminaryjne oraz udział w Międzynarodowych Targach Danubius Gastro na Słowacji pokazało jak ważna jest edukacja na temat wartości odżywczych mięsa wieprzowego a tym samym zdobywanie coraz to nowych świadomych konsumentów, wyrobów z mięsa wieprzowego wytwarzanych tradycyjnymi metodami.



Monika Beata Ostrowska

Opracowanie i wydanie niniejszego artykułu zostało dofinansowane z  Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego w ramach realizowanego przez KZRS „SCh” zadania „Smaki z geesu czyli spółdzielnie na wystawach i targach.”



Copyright © 2007 KZRS. Wszelkie prawa zastrzeżone.