Seminaria, wystawy, targi
Promocja żywności

Dział prowadzony z dofinansowaniem:

  • Funduszu Promocji Mięsa Wołowego
  • Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
  • Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych




„Młodzież szkół rolniczych jako przyszłość rynku wieprzowiny w Polsce”

Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” od wielu już lat zajmuje się promocją polskiej żywności, realizując projekty z funduszy promocji m.in. mięsa wieprzowego, wołowego i ziarna, zbóż i przetworów zbożowych. Jednym z pięciu projektów realizowanych obecnie jest skierowany do młodzieży projekt „Młodzież szkół rolniczych jako przyszłość wieprzowiny w Polsce ”.

Rynek mięsa wieprzowego po kryzysie sprzed kilku lat ciągle się odbudowuje, niemniej jednak przeżywa nadal kłopoty związane z wahaniami koniunktury zarówno w Europie, jaki i na rynkach w krajach trzecich. Ciągle spadające spożycie mięsa wieprzowego spowodowane jest pseudonaukowymi teoriami jakoby wieprzowina byłą tucząca i niezdrowa a któż z nas…. nie rozsmakowywał się w kotlecie schabowym z młodymi ziemniaczkami  i zasmażaną  kapustą.

Bo przecież wieprzowina to najbardziej popularne mięso w Polsce. Jest to efekt między innymi niewątpliwych walorów smakowych tego mięsa. Mięso dobrej jakości jest delikatne i soczyste a tłuszcz jest biały i zwarty. O wartości odżywczej decyduje nie tylko ilość tłuszczów ale i rodzaj kwasów tłuszczowych. Ze względu na możliwość zapobiegania miażdżycy i chorobie niedokrwiennej serca preferowane są nienasycone kwasy tłuszczowe głównie  wielonienasyconych, których w wieprzowinie jest od 7 do 14 %, dlatego należy się delektować potrawami z mięsa wieprzowego z zachowaniem umiaru. Dodatkowo z pozytywnych cech wieprzowiny należy podkreślić najwyższy ze wszystkich rodzajów mięs poziom witaminy B1.  Dobra wieprzowina jest głęboko różowa, im ciemniejsza barwa wieprzowiny  tym najprawdopodobniej mięso jest wyższej jakości o bogatszym smaku. Jasna wieprzowina jest słaba gatunkowo i łatwa do wysuszenia podczas przygotowywania. Mięso powinno być zawarte wilgotne ale nie mokre. Należy unikać zakupu mięsa o żółtym lub ciemniejszym tłuszczu.

Ciekawostki:

  • Do smażenia najlepiej użyć  schab polędwicy i szynki
  • Do grillowania  schab z kością, karkówka i boczek będą wyśmienite
  • Pieczemy najlepiej duże kawałki aby nie wyschły szynki z kością , żeberek, schabu z kością
  • A jeśli dusimy to najlepiej łopatkę, golonkę, żeberka, szynkę i boczek


 Największą przeszkodą do stabilizacji rynku i wzrostu spożycia oprócz różnych chorób na przykład ASF jest niestety niewiedza.  Polacy lubią wieprzowinę, stąd też powinniśmy promować to co najlepsze, a przede wszystkim polskie.

 Przez lata Krajowy Związek Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zajmował się promocją wieprzowiny i wyrobów z jej udziałem  poprzez budowanie rzetelnej wiedzy o wieprzowinie jej prawdziwym znaczeniu w odżywianiu, programach systemu wsparcia mięs jakościowych czy zmianach rynkowych w tym zakresie. Jednak te działania skierowany były głównie do sprzedawców i konsumentów.

W roku 2017 rozpoczął się cykl spotkań, na które zaprasza się młodzież szkół rolniczych i gastronomicznych. Poprzez warsztaty i spotkania z naukowcami chcemy przekazać młodzieży wiedzę o produkcie popartą sprawdzoną i naukowa podbudową. Dotychczas w takich spotkaniach wzięło udział ponad 200 uczniów z różnych szkół z terenu całej Polski. Młodzież chętnie uczestniczy w takich spotkaniach a szkoły są żywo zainteresowane otwartymi lekcjami i niecodzienną formą zajęć. Naukową wiedzę o wieprzowinie chcemy przekazać młodym ludziom rolniczych szkół jako przyszłym hodowcom i operatorom na tym rynku. Młode pokolenie chętnie przyjmuje wiedzę i nowatorskie podejścia, a także ma coraz większe szansę i odwagę w ich wdrażaniu. Najważniejszym celem naszych działań projektowych jest promocja polskich przetworów i mięsa , ponieważ na  rynku  detalicznym w Polsce jest przewaga mięsa wieprzowego nie pochodzącego z Polski. Kolejnym celem jest wskazywanie potrzeby odbudowania pogłowia rodzimych ras w celu produkcji mięsa wysokogatunkowego, a nie produkcji masowej. Nieustannie należy prowadzić edukację hodowców przedstawiając im rzetelne dane.

Działanie skierowane jest do młodzieży szkół rolniczych i   gastronomicznych. Celem głównym projektu jest: zwiększenie wiedzy  wśród młodzieży szkół rolniczych w zakresie jakości mięsa wieprzowego .

W ramach prowadzonych warsztatów i wykładów chcemy poszerzyć wiedzę w zakresie spodziewanych kierunków rozwoju i opłacalności rynku wieprzowiny w Polsce. Zadanie będzie obejmowało 3- dniowe warsztaty składające się z następujących bloków tematycznych m.in:

  • wiedza o wieprzowinie jej produkcji, nowoczesnym przetwórstwie, bezpieczeństwie oraz znaczeniu w prawidłowym odżywaniu
  • funkcjonowanie i aktualności z rynku wieprzowiny w świecie, Unii Europejskiej i Polsce
  • wsparcie produkcji dobrej jakości wieprzowiny, małego lokalnego przetwórstwa, przekazanie  wiedzy z zakresu marketingu na tym rynku.


W ramach planowanych spotkań chcemy przekazać również wiedzę praktyczną w zakresie przetwórstwa wieprzowiny w kuchni i gastronomii, gdzie zajęcia poprowadzą szefowie kuchni ze znanych i cenionych restauracji w Warszawie. Rynek wieprzowiny wymaga promocji i przedsiębiorczości dlatego też takie tematy znajdą się w programie planowanych  spotkań. Zaprosimy rolników, producentów wieprzowiny, autorytety naukowe  głównie ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, ale także z innych uczelni  z terenu  całego kraju.

Niestety panująca pandemia związana z COVID-19 , mocno ogranicza nasze działania i powoduje, że zmuszeni jesteśmy ciągle przesuwać terminy realizacji naszych zamierzeń i planów. Dlatego też, planowane warsztaty odbędą się najszybciej jak to będzie możliwe, jednakże nie wcześniej niż na wiosnę 2021 roku.                                                                                          



Opracowała

Aneta Englot



 Zadanie „Młodzież szkół rolniczych jako przyszłość rynku wieprzowiny w Polsce ” dofinansowane z funduszu promocji mięsa wieprzowego



Copyright © 2007 KZRS. Wszelkie prawa zastrzeżone.