Seminaria, wystawy, targi
Promocja żywności

Dział prowadzony z dofinansowaniem:

  • Funduszu Promocji Mięsa Wołowego
  • Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
  • Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych



Ramowy program seminarium

     „Jakość i wiedza  w promocji żywności”  w dn. 16-18 grudnia   2019 r

Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne w Miedzyszynie, Warszawa ul. Odrębna 4

Uczestnicy: Młodzież szkół gastronomicznych. Grupa II

16.12.2019

  9.00 – 10.00        Rejestracja uczestników Seminarium,  powitalna kawa;
10.00 – 11:00        Otwarcie Seminarium,  przedstawienie jego celu i programu  -  Bogdan Czaplejewicz,  Prezes Zarządu KZRS „SCh”;
11:00 – 13:15       Jak rozwijać siebie i budować dobro społeczne  – Prof. dr hab. Henryk Mruk  - wykładowca  Uniwersytetu  Ekonomicznego  w Poznaniu
13:15 – 14:00        Obiad
14:00 – 15:30        Trendy w konsumpcji mięsa wołowego a zdrowie człowieka – Olaf Chorbańczuk
15.30 – 15:45        Przerwa kawowa
15.45 – 18:00        Zorganizowane zwiedzanie Warszawy – Muzeum Narodowe w Warszawie i Stare Miasto
20.00    Kolacja



17.12.2019

 7.30 – 8.30            Śniadanie;
8.30 – 10.00        Rynek wołowiny w Polsce, UE i na świecie – tendencje i perspektywy;  standardy produkcji dobrej jakości wołowiny  - Józef  Wojewódzki –  hodowca bydła mięsnego, Wiceprezes  Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego;
10:00 – 10:30        Przerwa kawowa
10.30 – 12.45        Wartość odżywcza i prozdrowotna mięsa czerwonego i jego znaczenie w diecie człowieka  – Prof. dr hab. Jarosław Olav Horbańczuk –  Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt Polskiej Akademii Nauk;  
12.45 – 14.00        Obiad
14.00 – 15:30        Zajęcia warsztatowe na temat „Rozbiór mięsa wołowego”  – szef kuchni Bartłomiej Heba
15:30 – 16:00        Przerwa kawowa
16:00 – 18.15       Zajęcia warsztatowe  na temat: ”Wieprzowina i wołowina w handlu,  gastronomii i kuchni” – dyskusja, wymiana doświadczeń,  pokaz przyrządzania potraw z mięsa wołowego i wieprzowiny ; szef kuchni Bartłomiej Heba
19.00 Kolacja.



18.12.2019

 7.30 – 8.00        Śniadanie
8.30 – 10.00        Ekonomika produkcji i przetwórstwa wołowiny – Aneta Englot – Dyrektor ds. ekonomicznych KZRS  „SCh”.
10.00 – 10.30        Przerwa kawowa
10.30 – 12.00        Produkty regionalne i lokalne jako metoda wzbogacania i różnicowania  oferty handlowej; rolniczy handel detaliczny –Izabella Byszewska – Prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego;
12.00 – 13.00        Podsumowanie seminarium, obiad i zakończenie seminarium.


Powrót do listy funduszy.



 „Polska wołowina wraca na stoły”





W poprzednim artykule dotyczącym realizowanego projektu promocyjnego „Polska wołowina wraca na stoły” dofinansowanego z funduszu promocji mięsa wołowego  pisałam o założeniach projektowych oraz o zorganizowanym w listopadzie 2019 r. pierwszym z dwóch seminariów.

Teraz chcę się skupić na drugim seminarium które odbyło się w grudniu 2019 oraz na podsumowaniu projektu.



Działanie nasze skierowane zostało do młodzieży szkół gastronomicznych i rolniczych. W ramach prowadzonych warsztatów poszerzyliśmy wiedzę o nowe, zgodne z zasadami dobrostanu, metody chowu opasów, przetwarzania, przechowywania i pakowania wołowiny, wiedzę o znaczeniu mięsa wołowego w prawidłowym odżywianiu, trening umiejętności marketingowych w zakresie sprzedaży wołowiny.



W Centrum Konferencyjno- Szkoleniowym w Miedzeszynie w dniach 16-18 grudnia 2019 odbyły się drugie z zaplanowanych trzydniowych warsztatów pt.: „Jakość i wiedza w promocji żywności” dla młodzieży szkół rolniczych i gastronomicznych.

Tym razem gościliśmy uczniów i nauczycieli ze Zespołu Szkół nr 3 w Stalowej Woli i ze Zespołu Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich im. Komisji Edukacji Narodowej w Sandomierzu.

W ramach seminarium uczniowie pozyskali wiedzę w następującym zakresie tematycznym:

- wiedza o wołowinie – jej produkcji, przetwórstwie, bezpieczeństwie oraz znaczeniu w prawidłowym odżywianiu,

- aktualności z rynku wołowiny na świecie, UE i Polsce,

- wsparcia produkcji dobrej jakości wołowiny, małe przetwórstwo i rolniczy handel detaliczny, podstawy marketingu,

- zajęcia warsztatowe pod hasłem: „Wołowina w kuchni i gastronomii”.



W ramach warsztatów wykorzystaliśmy wołowinę certyfikowaną systemem jakości QMP. Zajęcia warsztatów kulinarnych poprowadził szef kuchni, nauczyciel Bartłomiej Heba.

W pierwszym dniu warsztatów prof. Henryk Mruk mówił o rozwijaniu siebie i budowaniu dobra społecznego, a doktorant na Uniwersytecie w Gandawie (Belgia) i stażysta Harvard Medical School Olaf Horbańczuk przekazał młodzieży wiedzę z zakresu trendów w konsumpcji mięsa wołowego oraz o zdrowym odżywianiu. Późnym popołudniem   odwiedziliśmy Warszawę szlakiem gastronomicznym, słuchaliśmy opowieści prowadzącej o historii i tradycji spożywania wołowiny przez Warszawiaków, dowiedzieliśmy się o najlepszych restauracjach w Warszawie, gdzie można zjeść pysznego tatara czy Strogonoffa.

Ciekawostka

Dlaczego Strogonoff ???
„Bardzo często można spotkać różne nazwy tej samej potrawy. W jednej restauracji będzie to boeuf Strogonow, w innej beef Strogonoff, a jeszcze gdzie indziej spotkamy się z określeniem polędwica á la Stroganoff, ale zawsze z wołowiny. Bez względu na pisownię, jedno jest pewne – potrawa zawdzięcza swoją nazwę staremu rodowi Stroganowów, a najbardziej rozpowszechniona teoria mówi, że jednemu z nich – Pawłowi hrabiemu Stroganowi, rosyjskiemu dyplomacie żyjącemu w XIX wieku.


Jednak nie tylko nazwa przysparza problemów. Nie wiadomo także, kto wymyślił słynne danie z polędwicy i w jakich okolicznościach to nastąpiło. W licznych i różniących się od siebie historiach jedna rzecz powtarza się niezmiennie – to nazwisko słynnego w owych czasach kucharza Antoine`a Carême. I to jemu prawdopodobnie zawdzięczamy to smaczne danie na bazie wołowiny.”



W drugim i trzecim dniu warsztatów królowała wołowina w wersji teoretycznej i praktycznej, Młodzież wysłuchała  wykładu prof. Jarosława Horbańczuka o wartości odżywczej i prozdrowotnej mięsa czerwonego. O produktach lokalnych i regionalnych opowiadała Pani Jzabella Byszewska , a także porozmawialiśmy o biznesie i pieniądzach,





Wiedza pozostawiona w głowach uczestników seminarium!

*    Zalecana dzienna dawka wołowiny to około 70 gram,

*    Wołowina to bogactwo kreatyny, która zwiększa objętość i masę mięśni, a także wydolność i sprawność fizyczną,

*    Czerwone mięso jest niezbędnym elementem w diecie każdego sportowca,

*    Wołowina polecana jest kobietom ze względu na wysoką zawartość żelaza, niezbędnego do wytwarzania hemoglobiny, która dostarcza tlen do wszystkich komórek organizmu

*    Przeciętny mieszkaniec Polski skonsumował 3,3 kg mięsa wołowego w 2018 r. tak wynika badań Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej –PIB

*    Przeciętny Europejczyk w 2018 r. spożywał 10-11 kg wołowiny na osobę.





Najważniejszym sprawdzianem dla organizatorów są odczucia i opinie uczestników wyrażone w anonimowej ankiecie. W ankiecie zadaliśmy 7 pytań.

Wyniki anonimowej ankiety, wypełnionej przez 100 uczestników obrazuje poniższe zestawienie (wyniki po zaokrągleniu). Mierzalne parametry dotyczyły pkt. 1-4




Lp. Oceniane zagadnienie Ocena Ocena Ocena Ocena Ocena 
W jakim stopniu seminarium było dla Pani/Pana interesujące? 47% 42% 9% 2% Brak 
2. Jak ocenia Pani/Pan poziom wykładów seminaryjnych? 65% 29% 5% 1% Brak 
3. Jak ocenia Pani/Pan organizację seminarium? 76% 22% 2% Brak Brak 
4. Jak ocenia Pani/Pan warunki pobytu na seminarium 31% 38% 25% 6% Brak 

Dodatkowo pytaliśmy w ankietach:

- o najbardziej interesujące wykłady i tu młodzież zwracała szczególną uwagę na jakość wykładów prof. Henryka Mruka i prof. Jarosława Horbańczuka

- o tematykę poza realizowaną na obecnym seminarium którą można włączyć do programu podobnych seminariów i tu wskazywano na zajęcia warsztatowe kulinarne w zwiększonym zakresie i organizację podobnych warsztatów z innych grup produktów rolnych.

- o to co najbardziej się podobało, a tu młodzież napisała: pyszne wyżywienie, odwiedziny w Warszawie i warsztaty kulinarne



Wnioski z realizacji zadania:



Przedstawiciele szkół byli bardzo wdzięczni i zadowoleni przede wszystkim z zaproszenia na warsztaty. Nauczyciele opiekunowie grup podkreślali, że nieczęsto młodzież szczególnie z szkół i klas gastronomicznych ma możliwość uczestniczyć w takich dedykowanych warsztatach. Spotkanie z szefem kuchni z warszawskiego prestiżowego hotelu, bezsprzecznie podobało im się najbardziej. Młodzież, już po zakończonych warsztatach miała mnóstwo pytań i podkreślała, że takich zajęć może być więcej.



Młodzież jest bardzo szczera, stąd też najniższe oceny w ankiecie otrzymała warunki bytowe. Organizator bezsprzecznie musi dołożyć wszelkich starań w celu podniesienia satysfakcji z pobytu, jednak należy zwrócić uwagę na zachwyt uczestników co do jakości serwowanych posiłków.



Z punktu widzenia organizatorów najważniejsze jest to, że najwyższe oceny w ankietach wystawiono za poziom zajęć, sposób przekazywania wiedzy oraz organizację czyli za najważniejsze merytoryczne parametry.

Autentyczne zadowolenie, satysfakcja uczestników, pokazują że działania promocyjne dobrze zorganizowane, prowadzone na najwyższym poziomie, a przede wszystkim z taką pracą u podstaw wśród młodzieży przyniosą wzrost świadomości o wołowinie jako szlachetnym mięsie, zachęcą do spożycia. A to jest ta wartość dodana na której zależy najbardziej.



Patrząc na spożycie wołowiny w Polsce i Europie, bezsprzecznie należy edukować o wołowinie i promować jej zalety.  Edukację należy zaczynać w  szkole wśród młodzieży. Im więcej eksperckiej wiedzy dostanie się do szkół, tym większa szansa na wzrost spożycia i większe zainteresowanie społeczeństwa wołowiną.



 „Polska wołowina wraca na stoły”



Od wielu już lat Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Warszawie, jest zaangażowany w promocję polskiej żywności, poprzez prowadzenie projektów promocyjnych dofinansowywanych z Funduszy Promocji produktów rolno-spożywczych.

 W roku 2019 w ramach pozyskanych środków realizowano pięć projektów , w tym zadanie „Polska wołowina wraca na stoły -kontynuacja” dofinansowane z funduszu promocji mięsa wołowego.

W kulturze hinduskiej krowy  uznawane są za symbol życia, a niemal na całym świecie ich mięso uchodzi za prawdziwy rarytas. Bez wątpienia wołowinę doceniają najwięksi smakosze. Na polskim stole króluje zarówno w postaci pieczeni, zrazów, jak i tradycyjnego tatara. To właśnie czerwone mięso daje możliwości przygotowania potraw o najkorzystniejszych cechach sensorycznych. Niesamowity smak i zapach? Z wołowiną masz to jak w banku! Mięsożercy, łączcie się!

Rynek polskiej wołowiny po  ogromnym  kryzysie, również wizerunkowym budowany jest prawie od nowa. Spożycie wołowiny w Polsce jest na bardzo niskim poziomie. Wołowina jest stosunkowo droga, a przy okazji krąży mit, że tuczy i jest niezdrowa.  Dlatego aby móc zwiększyć spożycie wołowiny należy przekazywać i pokazywać wszystko to co jest  najlepsze, bazując na naukowej podbudowie, zaś wiedzę o zaletach i znaczeniu w odżywianiu budować na opiniach badawczych.  A zalet wołowina ma wiele, o czym przekonywał młodych ludzi, autorytet naukowy prof. Jarosław Olaf  Horbańczuk.



Wiedza o wartości odżywczej wołowiny, jak i obecnym funkcjonowaniu tego rynku powinna docierać do konsumentów. Ale bezsprzecznie edukację należy zaczynać w szkole wśród młodzieży . Eksperyment, który KZRS „SCH” rozpoczął w ubiegłym roku był bardzo udany, postanowiliśmy kontynuować. Stąd zamysł, aby w roku 2019 i następnych prowadzić zajęcia warsztatowe dla młodzieży ze szkół na terenie całego kraju.

W założeniach przyjęliśmy, że im więcej młodzieży skorzysta z wiedzy naszych ekspertów i tę wiedzę przekaże mamie w domu, pani kucharce w restauracji na praktyce, koleżankom i kolegom w szkole, tym lepiej dla promocji mięsa wołowego w Polsce.



Założenia główne projektu to: zwiększenie wiedzy zarówno konsumentów jak i producentów na temat walorów odżywczych i prozdrowotnych w zrównoważonej diecie.

Cele szczegółowe to:

- Stymulowanie podnoszenia jakości wołowiny w całym łańcuchu dostaw, a więc w fazie produkcji, dystrybucji, przetwórstwa i handlu detalicznego,

- Zmiana świadomości konsumentów poprzez działania informacyjne adresowane do konsumentów



Działanie nasze skierowane zostało do młodzieży szkół gastronomicznych i rolniczych. W ramach prowadzonych warsztatów poszerzyliśmy wiedzę o nowe, zgodne z zasadami dobrostanu, metody chowu opasów, przetwarzania, przechowywania i pakowania wołowiny, wiedzę o znaczeniu mięsa wołowego w prawidłowym odżywianiu, trening umiejętności marketingowych w zakresie sprzedaży wołowiny.

W programie przewidziano warsztaty praktyczne z szefami kuchni i degustację przygotowanych potraw.



W Centrum Konferencyjno- Szkoleniowym w Miedzeszynie w dniach 25-27 listopada odbyły się pierwsze z dwóch zaplanowanych trzydniowych warsztatów pt.: „Jakość i wiedza w promocji żywności” dla młodzieży szkół rolniczych i gastronomicznych. Zaproszenia skierowaliśmy do kilkudziesięciu szkół rolniczych, gastronomicznych w całej Polsce. Szkoły do 30 października 2019 mogły zgłaszać chęć uczestnictwa w warsztatach. Cztery pierwsze szkoły, które dokonały prawidłowego zgłoszenia zaprosiliśmy do udziału w projekcie.

W seminarium 25-27 listopada uczestniczyli uczniowie i opiekunowie z dwóch szkół z województwa podkarpackiego 46 uczniów i 4 opiekunów. Uczniowie przyjechali do nas z Zespołu Szkół nr 2 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tarnobrzegu i z Zespołu Szkół nr 1 w Sanoku.



W ramach seminarium uczniowie pozyskali wiedzę w następującym zakresie tematycznym:

- wiedza o wołowinie – jej produkcji, przetwórstwie, bezpieczeństwie oraz znaczeniu w prawidłowym odżywianiu,

- aktualności z rynku wołowiny na świecie, UE i Polsce,

- wsparcia produkcji dobrej jakości wołowiny, małe przetwórstwo i rolniczy handel detaliczny, podstawy marketingu,

- zajęcia warsztatowe pod hasłem: „Wołowina w kuchni i gastronomii”.



„O polskiej wołowinie należy mówić i ją promować” powiedzieli uczniowie uczestniczący w seminarium.

Dlaczego? Zapytałam;

Odpowiedzieli: „ Bo jest pyszna”

„Jak zrobić, żeby mięso wołowe nie było podeszwą” pytali prowadzącego warsztaty.

Odpowiedział: „…Jakość mięsa i sposób obróbki mają decydujące znaczenie”



W ramach warsztatów wykorzystaliśmy wołowinę certyfikowaną systemem jakości QMP. Zajęcia warsztatów kulinarnych poprowadził szef kuchni, nauczyciel Bartłomiej Heba.



W pierwszym dniu warsztatów porozmawialiśmy o biznesie i pieniądzach, jak również odwiedziliśmy Warszawę szlakiem gastronomicznym, słuchaliśmy opowieści prowadzącej o historii i tradycji spożywania wołowiny przez Warszawiaków, dowiedzieliśmy się o najlepszych restauracjach w Warszawie, gdzie można zjeść pysznego tatara czy gulasz wołowy.

W drugim i trzecim dniu warsztatów królowała wołowina w wersji teoretycznej i praktycznej, okraszona wykładem o rozwoju i budowaniu dobra społecznego oraz o produktach lokalnych i regionalnych.

Młodzież bardzo żywiołowo uczestniczyła w zajęciach, padały pytania o wegetarianizm, zdrowe odżywianie, obecne trendy żywieniowe. Szczególnie młodzież była zainteresowana zajęciami warsztatowymi z kucharzami Bartłomiejem Hebą i Błażejem Świerżewskim.. Ciekawość młodzieży wyzwoliła autentyczną pozytywną energię i nieukrywany zachwyt  prowadzących warsztaty, którzy długo jeszcze po zajęciach dyskutowali z młodymi ludźmi o wołowinie, dekorowaniu dań itp.



Najważniejszym sprawdzianem dla organizatorów są odczucia i opinie uczestników wyrażone w anonimowej ankiecie. W ankiecie pytaliśmy o przydatność tego typu spotkań, poziom wykładów i zajęć warsztatowych, organizację seminarium, warunki bytowe, najbardziej interesujące wykłady, co ewentualnie należałoby włączyć do kolejnych wniosków i na koniec pytaliśmy o najbardziej pozytywne odczucia uczestników po zakończonych warsztatach.

 

O warsztatach, które odbyły się, podsumowaniu ankiet oraz wnioskach z realizacji zadania, o tym w kolejnym artykule.






Podsumowanie realizacji projektu „Polska wołowina wraca na stoły –kontynuacja”

realizowanego w okresie od 1 maja 2019 do 31.12.2019 w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym ul. Odrębna  4 w Warszawie

Zadanie „Polska wołowina wraca na stoły-kontynuacja” zostało zrealizowane poprzez organizacje dwóch seminariów w terminie 25-27 listopada 2019 i 16-18 grudnia 2019.  We seminariach uczestniczyło 92 uczniów zamieszkałych na terenach wiejskich oraz 8 opiekunów.

Do udziału w seminariach wytypowano szkoły:

- Zespół Szkół nr 2 im Kardynała Stefana wyszyńskiego w Tarnobrzegu,

- Zespół Szkół nr 1 w Sanoku

- Zespół Szkół nr 3 w Stalowej Woli

-Zespół Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich im. Komisji Edukacji Narodowej w Sandomierzu.

Zrealizowano także inne zadania promocyjne w postaci: promocji zadania na stronie  www.kzrs.pl oraz 2 artykułów  promocyjnych.

Szczegółowy opis zrealizowanych działań w ramach zadania „Polska wołowina wraca na stoły”

Działanie 5 Organizacja szkoleń i konferencji:

a)     Przygotowanie i wygłoszenie referatów, prowadzenie zajęć warsztatowych i konsultacji indywidualnych, moderowanie dyskusji wraz z kosztami dojazdu wykładowców.

W dniach 25-27 listopada zgodnie z programem warsztaty poprowadziły następujące osoby:

1.     Henryk Mruk – prof. dr  hab. wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wykład nosił tytuł       „ Jak rozwijać siebie i budować dobro społeczne”. Profesor poprowadził zajęcia on-line z Poznania, ponieważ w tym dniu nastąpiła awaria trakcji linii kolejowej w Poznaniu i przyjazd do Warszawy był niemożliwy. Profesor odmówił przyjęcia honorarium i zajęcia poprowadził z młodzieżą zdalnie i bez kosztowo.

2.     Aneta Englot – dyrektor KZRS „Sch” poprowadziła wykład „ ekonomika produkcji i przetwórstwa wołowiny, proces przygotowania młodych ludzi do prowadzenia biznesu związanego z żywnością

3.     Ewa Truskolaska – socjolog, przewodnik poprowadziła zajęcia w plenerze w Warszawie opowiadając o szlaku gastronomicznym w historycznej części Warszawy. Wykład nosił temat „Historia i tradycja spożywania wołowiny przez Warszawiaków”

4.     . Józef Wojewódzki – hodowca bydła mięsnego, Wiceprezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Pan Józef Wojewódzki nie mógł przybyć z przyczyn niezależnych i osobistych, ale przesłał materiały, które pozwolił wykorzystać na zajęciach. Zajęcia bez kosztowo, na podstawie przesłanych materiałów poprowadziła Aneta Englot.

5.     Bartłomiej Heba – szef kuchni, nauczyciel i Błażej Świerżewski -kucharz – w drugim dniu poprowadzili warsztaty gastronomiczne, które wprowadziły młodzież w zachwyt. Młodzi ludzie wraz z prowadzącymi przygotowywali potrawy, dekorowali je, dekorowali talerze i stoły. Dokonali także rozbioru tuszy wołowej. Poznali nazewnictwo poszczególnych elementów wołowych. W ramach warsztatów przygotowano: hamburgery po polsku, tatara, szarpaną wołowinę oraz beef strogonowa.

6.     Jarosław Olaf Horbańczuk - prof. dr hab. Dyrektor Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt Polskiej Akademii Nauk. Wygłosił wykład pod tytułem „Wartość odżywcza i prozdrowotna mięsa czerwonego i jego znaczenie w diecie człowieka”

7.     Izabela Byszewska – Prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, przedstawiła wykład na temat „Produkty regionalne i tradycyjne –promocja i sprzedaż”



W dniach 16-18 grudnia zgodnie z programem warsztaty poprowadziły następujące osoby:

1.     Henryk Mruk – prof. dr hab. wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wykład nosił tytuł „Jak rozwijać siebie i budować dobro społeczne”. Profesorowi również zwrócono koszty dojazdu na wykłady na trasie Poznań- Warszawa-Poznań

2.     Olaf Horbańczuk – doktorant SGGW w Warszawie  i Uniwersytetu w Gandawie (Belgia) poprowadził zajęcia na temat: „Trendy w konsumpcji mięsa wołowego oraz zdrowe odżywianie”

3.     Ewa Truskolaska – socjolog, przewodnik poprowadziła zajęcia w plenerze w Warszawie opowiadając o szlaku gastronomicznym w historycznej części Warszawy. Wykład nosił tytuł „Historia i tradycja spożywania wołowiny przez warszawiaków”

4.     Józef Wojewódzki – hodowca bydła mięsnego, Wiceprezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Pan Józef Wojewódzki nie mógł przybyć z przyczyn niezależnych i osobistych, ale przesłał materiały, które pozwolił wykorzystać na zajęciach. Zajęcia bezkosztowo, na podstawie przesłanych materiałów poprowadziła Aneta Englot.

5.     Jarosław Olaf Horbańczuk - prof. dr hab. Dyrektor Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt Polskiej Akademii Nauk. Wygłosił wykład pod tytułem „Wartość odżywcza i prozdrowotna mięsa czerwonego i jego znaczenie w diecie człowieka”

6.     Bartłomiej Heba – szef kuchni, nauczyciel w drugim dniu poprowadzili warsztaty gastronomiczne. Prowadzący dokonał także rozbioru tuszy wołowej. Przedstawił nazewnictwo poszczególnych elementów wołowych.  Młodzi ludzie wraz z prowadzącym przygotowywali potrawy, dekorowali je, dekorowali talerze i stoły. W ramach warsztatów przygotowano: hamburgery po polsku, tatara, szarpaną wołowinę oraz beef strogonowa.

7.     Aneta Englot – dyrektor KZRS „Sch” poprowadziła wykład „ Ekonomika produkcji i przetwórstwa wołowiny, proces przygotowania młodych ludzi do prowadzenia biznesu związanego z żywnością”.

8.     Izabela Byszewska – Prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, przedstawiła wykład na temat „Produkty regionalne i tradycyjne –promocja i sprzedaż”



b)     Przeprowadzenie naboru na seminarium: o rekrutację na seminaria poprosiliśmy członków związku rewizyjnego spółdzielni socjalnych działających w branży gastronomiczno-rolniczej, którzy przygotowują młodzież na praktykach zawodowych.  W ramach prowadzonej rekrutacji do udziału w projekcie wybraliśmy 4 szkoły z województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego. W seminarium uczestniczyli uczniowie zamieszkujący tereny wiejskie.

c)     Zakup i wykonanie materiałów dla uczestników seminarium – teczki, notatniki, wersja papierowa i elektroniczna materiałów na Seminarium- dla uczestników seminarium przygotowaliśmy (teczki, notatniki, długopisy oznakowane logiem funduszu promocji mięsa wołowego oraz materiały wydrukowane w wersji papierowej jak, i elektronicznej na pandriwach)

d)     Koszty pobytu – noclegi i posiłki (śniadanie, obiad, kolacja)

Wszyscy uczestnicy zostali zakwaterowani w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym w Warszawie przy ul. Odrębnej 4. Pobyt składał się z trzech noclegów oraz zawierał 3 całodniowe wyżywienia. Zarówno w seminarium 25-27 listopada 2019, jaki i 16-18 grudnia 2019 brało udział po 50 osób. W listopadowym seminarium uczestniczyli uczniowie wraz z opiekunami z szkoły z Tarnobrzega i Sanoka, zaś w grudniowym ze szkół ze Stalowej Woli i Sandomierza.

e)     Serwis kawowy – dla wszystkich uczestników seminarium w trakcie prowadzonych zajęć przygotowany był serwis kawowy zawierający kawę, herbatę, wodę mineralna i soki oraz suche ciastka i zdrowe przekąski.

f)      Wynajem sal konferencyjnych ze sprzętem multimedialnym – W trakcie seminariów korzystano z Sali konferencyjnej, w której prowadzone były wykłady oraz pomieszczeń kuchni i jadalni, gdzie uczniowie uczestniczyli w warsztatach gastronomicznych.

g)     Koszt przeprowadzenia zajęć warsztatowych – zakupy produktów i urządzeń do przeprowadzenia pokazów – Podczas warsztatów uczniowie wraz z ekspertem Bartoszem Heba –szefem kuchni Hotelu 5* przygotowali prezentację i degustację wyrobów z wołowiny wraz z dodatkami. W tym celu zakupiono od firmy Master Gust sprzęt gastronomiczny służący do przygotowywania potraw z wołowiny, ale również do prezentacji tych potraw (patery, tace, podstawy itp.). Zakupiono również najwyższej jakości wołowinę QMP. Do prowadzenia zajęć wykorzystano również sprzęt zakupiony w poprzedniej edycji.

Wnioski z ankietyzacji:



Najważniejszym sprawdzianem dla organizatorów są odczucia i opinie uczestników wyrażone w anonimowej ankiecie. W ankiecie zadaliśmy 7 pytań.

Wyniki anonimowej ankiety, wypełnionej przez 100 uczestników obrazuje poniższe zestawienie (wyniki po zaokrągleniu). Mierzalne parametry dotyczyły pkt. 1-4


Lp. Oceniane zagadnienie Ocena Ocena Ocena Ocena Ocena 
1. W jakim stopniu seminarium było dla Pani/Pana interesujące? 47% 42% 9% 2% Brak 
2. Jak ocenia Pani/Pan poziom wykładów seminaryjnych? 65% 29% 5% 1% Brak 
3. Jak ocenia Pani/Pan organizację seminarium? 76% 22% 2% Brak Brak 
4. Jak ocenia Pani/Pan warunki pobytu na seminarium 31% 38% 25% 6% Brak 

Dodatkowo pytaliśmy w ankietach:

- o najbardziej interesujące wykłady i tu młodzież zwracała szczególną uwagę na jakość wykładów prof. Henryka Mruka i prof. Jarosława Horbańczuka

- o tematykę poza realizowaną na obecnym seminarium którą można włączyć do programu podobnych seminariów i tu wskazywano na zajęcia warsztatowe kulinarne w zwiększonym zakresie i organizację podobnych warsztatów z innych grup produktów rolnych.

- o to co najbardziej się podobało, a tu młodzież napisała: pyszne wyżywienie, odwiedziny w Warszawie i warsztaty kulinarne

Podsumowując ankiety:

- Najważniejszym wskaźnikiem   jest  wysoki stopień pozytywnych ocen ( 47% na 5 i 42% na 4 – łącznie 100%) w zakresie odpowiedzi na pytanie czy seminarium było interesujące.

-  Najwięcej ocen  maksymalnych – 76 % otrzymał poziom  organizacji seminarium czyli bardzo ważny aspekt tej części zadania, co jest wysoce satysfakcjonujące,

Oceniając przeprowadzone seminaria w różnych aspektach,  żaden z uczestników nie wystawił ocen negatywnych – 1.

-Uznanie że wszystkie wykłady były ciekawe i interesujące ( tak odpowiedziało 65 % uczestników) oraz wysoki stopień  satysfakcji z wykładów prowadzonych przez autorytety naukowe  potwierdza sens i potrzebę takich spotkań.

Główny przekaz promocyjny zadania - budowa pozytywnego wizerunku wołowiny  w społecznej świadomości, zaczynając od najmłodszych konsumentów, został w pełni zrealizowany w sposób ciekawy i poznawczy, dostosowany do możliwości percepcyjnych młodzieży.

Realizacja zadania potwierdziła jego założenia. Przedstawiciele szkół byli bardzo wdzięczni i zadowoleni przede wszystkim z zaproszenia na warsztaty. Nauczyciele opiekunowie grup podkreślali, że nieczęsto młodzież szczególnie z szkół i klas gastronomicznych ma możliwość uczestniczyć w takich dedykowanych warsztatach. Spotkanie z szefem kuchni z warszawskiego prestiżowego hotelu, bezsprzecznie podobało im się najbardziej. Młodzież, już po zakończonych warsztatach miała mnóstwo pytań i podkreślała, że takich zajęć może być więcej.



Młodzież jest bardzo szczera, stąd też najniższe oceny w ankiecie otrzymały warunki bytowe. Organizator bezsprzecznie musi dołożyć wszelkich starań w celu podniesienia satysfakcji z pobytu, jednak należy zwrócić uwagę na zachwyt uczestników co do jakości serwowanych posiłków.

Z punktu widzenia organizatorów najważniejsze jest to, że najwyższe oceny w ankietach wystawiono za poziom zajęć, sposób przekazywania wiedzy oraz organizację czyli za najważniejsze merytoryczne parametry.

Autentyczne zadowolenie, satysfakcja uczestników, pokazują że działania promocyjne dobrze zorganizowane, prowadzone na najwyższym poziomie, a przede wszystkim z taką pracą u podstaw wśród młodzieży przyniosą wzrost świadomości o wołowinie jako szlachetnym mięsie, zachęcą do spożycia. A to jest ta wartość dodana na której zależy najbardziej.



Patrząc na spożycie wołowiny w Polsce i Europie, bezsprzecznie należy edukować o wołowinie i promować jej zalety.  Edukację należy zaczynać w szkole wśród młodzieży. Im więcej eksperckiej wiedzy dostanie się do szkół, tym większa szansa na wzrost spożycia i większe zainteresowanie społeczeństwa wołowiną.



Opracowanie i wydanie niniejszego artykułu „Polska wołowina wraca na stoły” zostało dofinansowane ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wołowego.

Copyright © 2007 KZRS. Wszelkie prawa zastrzeżone.