Seminaria, wystawy, targi
Promocja żywności

Dział prowadzony z dofinansowaniem:

  • Funduszu Promocji Mięsa Wołowego
  • Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
  • Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych


„Promocja pieczywa wśród młodzieży w Światowym Dniu Chleba - kontynuacja”

Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” od wielu już lat zajmuje się promocją polskiej żywności, realizując projekty z funduszy promocji m.in. , zbóż i przetworów zbożowych, mięsa wołowego i  wieprzowego. Jednym z pięciu projektów realizowanych obecnie jest skierowany do młodzieży projekt „Promocja pieczywa wśród młodzieży w  Światowym dniu Chleba - kontynuacja ”.

Do produkcji pieczywa potrzebuje się trzech składników : wody, mąki oraz soli. Podłużny  z chrupiącą skórką a na świecie w formie płaskiego placka  a może okrągły… chleb… . Chleb nie jedną ma formę i doczekał się nawet swojego święta 16 października  został w 1997 r. ogłoszonym Światowym dniem Chleba.

W związku z panującą pandemią COVID- 19 zmuszeni byliśmy obchody Światowego dnia Chleba i związaną z tymi obchodami promocją pieczywa  wśród młodzieży   przenieść  na wiosnę 2021r.

Chlebowe ciekawostki:

  • Szukając kulinarnych inspiracji w światowych kulinariach spotykamy się z pieczywem z wielu rozmaitych wersjach w Indiach naan i chapali jada się jako dodatek do większości potraw, pieczywo w formie placków zastępuję nawet sztućce 
  • Z pozoru meksykańska tortilla znacznie więcej wspólnego ma z naleśnikiem ale uznawana jest za rodzaj chleba, zresztą bardzo popularnego w Polsce szczególnie wśród młodzieży .
  • W krajach Arabskich spotykamy się z pitą a w Izraelu z macą
  • W Rzymie chleb odgrywał rolę polityczną, obywatele mieli żądać chleba i igrzysk, domagając się zaspokojenia ich najważniejszych potrzeb, rozdawanie chleba przez rządzących miało uspokoić nastroje społeczne i zapewnić poparcie ludu.
  • Chleb od czasów starożytnych był towarem niezwykle cenionym w Egipcie umieszczano go w grobowcach  jako jedno z obowiązkowych dóbr którymi zmarli mieli się cieszyć w zaświatach
  •  Choć rozwój branży piekarniczej kojarzony jest ze średniowieczem to wskazuje się że pierwsze piekarnie powstały w starożytnej Grecji,  źródła mówią, że znano  wówczas około 70 rodzajów pieczywa, więc wybór był imponujący.


Chleb jest jedzony na całym świecie, jego skład w wielu zakątkach jest podobny chociaż różni się wyglądem. Wielu z nas traktuje chleb jako powszechnie dostępny znany od dziecka. Jednakże spożycie pieczywa dobrej jakości, wysokogatunkowego ciągle spada i zostaje wypierane przez wyroby około piekarnicze z dużą ilością cukru, zwłaszcza słodycze i suplementy. W świetle zaleceń żywieniowców produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii. Jadłospis uwzględniający kluczową role różnych gatunków pieczywa pozwala dostarczyć odpowiednią ilość kalorii bez ryzyka niekontrolowanego wzrostu wagi. Cytując za dr. Hab. inż. Anną Diowksz prof. Uczelni Politechnika Łódzka wydział Biotechnologii i nauk o żywności „kolorowe kanapki to nie tylko uczta dla oka ale także pełnowartościowy posiłek. Dostarczy wszystkiego co potrzebne : energii dla sprawnej pracy mózgu i nauki, sił do uprawiania sportu czy zabawy oraz wszystkich składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego rozwoju młodego organizmu. Po takim posiłku dłużej utrzymuję się poczucie sytości, zapobiegając zbyt szybkiemu odczuciu głodu i sięganiu po słodkie przekąski, co skutecznie pomaga kontrolować masę ciała. A trzeba wiedzieć, że popularne ostatnio unikanie pieczywa w celach odchudzających powoduje zachwianie równowagi metabolicznej, o najczęściej prowadzi do efektu dokładnie odwrotnego od zamierzonego. Do problemów w utrzymaniem prawidłowej masy ciała a ponadto do poważnych problemów zdrowotnych związanych z między innymi z zakłócenia pracy nerek . Natomiast bogaty w błonnik pokarmowy ciemny chleb  jest jednym z ważniejszych elementów tzw. Kanapkowych diet odchudzających, bardzo popularnych zwłaszcza we Francji , prowadzących do zmniejszenia masy ciała w bezpieczny dla zdrowia sposób.” Zły wizerunek chleba wśród pseudo dietetyków cele brytów i „zła prasa”  pieczywa i przetworów mącznych we współczesnej dietetyce wśród młodzieży wymaga wzrostu edukacji popartej naukowymi teoriami i ponownego budowania pozytywnego wizerunku pieczywa w społecznej świadomości.

Realizację tego zadania Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” zapoczątkował w 2019 r. i spotkała się ona z bardzo dużym zainteresowaniem  nie tylko wśród młodzieży ale również zainteresowane promocją były piekarnie. Głównym celem stawianym w obecnym projekcie jest budowanie świadomości zdrowej diety w oparciu o przetwory zbożowe poprzez pokazywanie ich właściwości oraz jakości oraz wpływu na nasze zdrowie. Przewidziane w zadaniu działania pośrednio edukują młodzież na temat prawidłowego żywienia i pozwalają poznać prawdziwe wartości pieczywa walcząc z nieuprawnionymi złymi opiniami i budują jego pozytywny wizerunek. Promocja pieczywa odbywała się będzie w lokalnych piekarniach i będzie dotyczyła również promocji dobrego lokalnego rzemiosła.

Zadanie skierowane jest do dzieci i młodzieży, nauka i praktyka potwierdzają znaczenie kształtowani pozytywnych nawyków żywieniowych w tym przedziale wiekowym i w tej grupie konsumentów. Przekaz wiedzy i informacji podany w ciekawej formie ma kształtować dobre nawyki żywieniowe oparte na wiedzy potwierdzone przez naukę. Młode pokolenie należy zainteresować, wciągnąć, zaskoczyć aby chcieli w tym uczestniczyć. Stąd też w ramach projektu proponujemy odwiedziny w piekarniach, lepienie wypieków, podglądanie procesów technologicznych a wreszcie degustowanie świeżo przygotowanych produktów piekarniczych.

W ramach projektu chcemy zorganizować:

  • około 30 spotkań dla dzieci i młodzieży  w 20  lokalnych piekarniach w ramach „drzwi otwartych”
  • drzwi otwarte w Centrum Konferencyjno Szkoleniowym  w Warszawie z udziałem uczniów okolicznych szkół
  • zorganizowanie seminarium dla przedstawicieli Samopomocy Chłopskiej prowadzącej wypiek pieczywa
  • uzupełnienie  działań promocyjnych


Wszystkie te działania będą prowadzone do 30 czerwca 2021r. i przyniosą – jesteśmy o tym przekonani – wzrost świadomości wśród młodzieży o konieczności spożywania większej ilości niż dotychczas produktów z ziarna i zbóż i ich działaniu prozdrowotnym

Niestety panująca pandemia związana z COVID -19 , mocno ogranicza nasze działania i powoduje, że zmuszeni jesteśmy ciągle przesuwać terminy realizacji naszych zamierzeń i planów. Dlatego też, planowane warsztaty odbędą się najszybciej jak to będzie możliwe, jednakże nie wcześniej niż na wiosnę 2021 roku.            

Opracowała

Aneta Englot



Zadanie „Promocja pieczywa wśród młodzieży w Światowym Dniu Chleba – kontynuacja” dofinansowane z funduszu promocji Ziarna, Zbóż i Przetworów Zbożowych



Copyright © 2007 KZRS. Wszelkie prawa zastrzeżone.